Mainos

Voiko yritys tienata vlogaajilla? "Vain vlogaajien ehdoilla"

Kun 22-vuotiaan vantaalaisnuorukaisen YouTube-kanavalla on lähes 150 000 seuraajaa, voisi kuvitella jo mainostajien ja yhteistyökumppaneiden kiinnostuneen asiasta.

Toistaiseksi Eetu ”eedspeaks” Pesonen on saanut olla kuitenkin verrattain rauhassa - osin omasta aloitteestaan.

– Jos joku firma haluaa saada mut mainokseen, niin en lähde, jos se tuntuu väkinäiseltä, Pesonen kertoo.

Videot, joissa Pesonen syö kirpeää karkkia, nousivat YouTubessa jättisuosioon ja samalla kyseisen karkin myynti kasvoi roimasti. Tuolloinkaan tarkoituksena ei ollut mainostaa. Pesosen mielestä jonkun tuotteen tietoinen mainostaminen tuntuisi päälleliimatulta ja yleisön huijaamiselta.

Mutta miten mainostajat ja muut yritykset voisivat tavoittaa YouTubea olohuoneenaan pitävän nuorison?

– Yritysten olisi avattava silmänsä ja seurattava trendejä. YouTubessa nousee asiat puheeksi samalla tavalla kuin kahvipöytäkeskustelussa. Yhteys on otettava vlogaajiin, olivat he sitten vaikka peli- tai sketsivideoiden tekijöitä. He tietävät, miten YouTube toimii, mikä viihdyttää ja mikä vetoaa ja ne tasan tarkkaan tietää yleisön, mikä niitä kiinnostaa.

Mutta myyvä mainos, sekin toimisi Pesosen mukaan YouTubessa vain tekijöiden eikä mainostoimistojen ehdoilla.

– Kukaan ei tykkää katsoa perustylsiä mainoksia, joissa pyritään vain ajamaan yhtä asiaa, tuotteen myymistä. Parasta olisi antaa videoiden julkaisijalle vapaat kädet.

Saa nähdä, miten Pesosen valistus toimii esimerkiksi energiajuomia lipittäviin nuoriin. Kysy Eetulta -videolla hän vastaa Twitterissä esitettyyn kysymykseen tyhjentävästi.

– Es vai mf (halpisenergiajuomia)? Kyllä mä sanon, että vesi. Juokaa lapset vettä, se on hyvää.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.