Voiko turvajärjestelmästä tulla liikenteessä surmanloukku?

Euroopan markkinoille on tulossa auto, johon saa säädetyksi muun muassa maksiminopeuden ja äänentoistolaitteiden enimmäisvolyymin.

Keksinnön toivotaan tuovan mielenrauhaa erityisesti autoilevien nuorten vanhemmille.

Poliisin ottaa kaikki liikenneturvallisuutta lisäävät tekniikat periaatteessa avosylein vastaan. Etenkin ajonopeuden rajoittaminen kuulostaa asiantuntijan korvaan hyvältä.

– Miksi yleensä ottaen minkään auton pitäisi kulkea kahtasataa, kun meillä ei saa ajaa missään niin lujaa, Liikkuvan poliisin viestintäpäällikkö, ylikonstaapeli Jussi Pohjonen ihmettelee.

– Jos autolla ajetaan lähinnä moottoritiellä, siihen ei tietysti kannata säätää maksinopeudeksi 80 kilometriä tunnissa, Pohjonen tähdentää.

Kirveellä jalkaan ja ylinopeutta sairaalaan

Pohjonen ei keksi montakaan tilannetta, jossa ylinopeudesta olisi hyötyä.

– Joku saattaa perustella ylinopeutta sillä, että löi mökillä kirveellä jalkaansa ja kun kännykän akussa ei ollut virtaa, jotta olisi voinut tilata ambulanssin, piti lähteä ajamaan itse sairaalaan. Aika harvassa nämä hetket kuitenkin todellisuudessa ovat.

Radion tai cd-soittimen volyymiä Pohjonen ei pidä kovinkaan suurena pulmana liikenteessä.

– Toki se voi olla osatekijänä siinä vaiheessa, kun otetaan niitä samanikäisiä kavereita auto täyteen ja pannaan rokit soimaan. Silloin huomiokyky ja keskittyminen voivat siirtyä muualle kuin itse liikenteeseen

Alkolukon purkaminen on turvariski

Ohitustilanteessa erilaiset turvajärjestelmät voivat olla Pohjosen mukaan joskus jopa vaarallisia.

– Jos esimerkiksi luistonestojärjestelmä kytkeytyy päälle vaikkapa keskialueen lumivallista ja pudottaa huippunopeutta ohitettavan auton rinnalla, siinä voi käydä huonosti.

Rajoittimesta voi tulla turvallisuusriski myös silloin, kun sitä aletaan purkaa itse.

– Tekniset ratkaisut ovat aina ihmisen tekemiä, ja joku ne siis aina pystyy myös purkamaan. Silloin voi käydä niin kuin meillä on käymässä alkolukon kanssa: viestit kertovat, että alkolukkoja pyritään manipuloimaan ja purkamaan. Ja kun itse yritetään tehdä esimerkiksi erilaisia ohikytkentöjä, se voi haitata muiden laitteiden toimintaa tai saada ne toimimaan jopa väärin.

Auto on turvallisempi kuin mopoauto

Jussi Pohjosen mielestä auton ajonopeuden rajoittimesta voisi olla hyötyä tulevien mopopoikien ja -tyttöjen kannalta.

Nykyaikainen mopoauto alkaa Pohjosen mukaan muistuttaa tilan tarpeeltaan ja ajettavuudeltaan henkilöautoa. Myös pieni henkilöauto ja mopoauto maksavat suunnilleen saman verran.

Mopoauton turvallisuusominaisuudet eivät ole kuitenkaan läheskään samalla tasolla kuin auton. Jos mopoautoa harkitseva nuori saisi käyttöönsä oikean henkilöauton, jonka nopeus olisi rajoitettu ylimmillään 45 kilometriin tunnissa, ajamisen turvallisuus lisääntyisi Pohjosen mukaan huomattavasti.

– Iän, kortin ja ajokyvyn karttuessa rajoitin voitaisiin sitten poistaa, ja nuori voisi jatkaa matkaa tutulla autolla.

Lue myös:

    Uusimmat