Voiko kännykkäsi oikeasti pudottaa lentokoneen?

Monet lentomatkustajat pitävät lentoyhtiöiden kuulutuksia elektronisten laitteiden sulkemisesta ennen lentoon lähtöä liioitteluna. Osa matkustajista pitääkin kännyköitään ja muita elektronisia laitteitaan päällä koko lennon ajan kielloista huolimatta.

ABC News -uutiskanavan haltuunsa saama raportti vihjaa, että matkustajien elektroniset laitteet saattavat kuitenkin aiheuttaa vakavia turvallisuusriskejä lentokoneessa. Laitteet lähettävät erilaisia langattomia signaaleja, jotka voivat häiritä lentokoneen omia laitteita.

Raportin on koostanut Air Transport Association -yhdistys, joka edustaa yli 230 lentoyhtiötä maailmanlaajuisesti. Raportissa on käsitelty vuosien 2003 ja 2009 väliseltä ajalta 75 erillistä vaaratilannetta, joiden epäillään liittyvän kännyköiden ja muiden elektronisten laitteiden käyttöön lennon aikana.

Luetelluista vaaratilanteista 26 vaikutti lentokoneen hallintalaitteisiin, kuten autopilottiin ja laskeutumistelineisiin. 17 vaaratilannetta liittyi navigointijärjestelmien toimintaan. 15 vaaratilannetta koski viestintäjärjestelmiä. 13 tapauksessa elektronisten laitteiden epäillään aiheuttaneen mm. moottoriin liittyviä varoitusviestejä.

Huolestuttavia yhteensattumia

Raportissa painotetaan, että kyseessä ovat ainoastaan epäilyt, eikä niitä ole vahvistettu. Tutkimuksessa on kuitenkin havaittu mielenkiintoisia yhteensattumia, joiden uskotaan liittyvän matkustajien elektronisiin laitteisiin.

Eräässä tapauksessa lentokoneen autopilotti kytkeytyi pois päältä itsekseen ja antoi varoituksen. Lentokoneen miehistö sai selville, että koneen neljällä matkustajalla oli elektronisia laitteita päällä. Matkustajia kehotettiin sulkemaan laitteet heidän oman turvallisuutensa vuoksi. Tämän jälkeen koneen kerrotaan jatkaneen matkaansa ongelmitta.

Toisessa tapauksessa ohjaamon kello alkoi pyöriä väärään suuntaan ja GPS antoi virheellisiä lukemia, kun lähistöllä oli päällä kaksi kannettavaa tietokonetta.

Eräällä lennolla koneen korkeuslukemat alkoivat vaihdella nopeasti, kunnes miehistön jäsen käski matkustajia sulkemaan kaikki elektroniset laitteet. Tämän jälkeen lukemat palasivat normaaleiksi. Tunnin päästä lukemissa huomattiin jälleen erikoisia muutoksia. Miehistö teki toisen kuulutuksen ja omituinen ilmiö loppui jälleen.

Epäilijöitäkin löytyy

Kaikki eivät kuitenkaan usko raportissa esitettyjä tietoja. Epäilijöiden joukkoon kuuluu myös itse ABC Newsin lentoasiantuntija John Nance. Nance on toiminut aiemmin lentäjänä armeijassa ja kaupallisilla lennoilla. Hän uskoo, että tapauksille löytyy myös muita selityksiä.

- Kun lentokoneen elektroniikka on oikeaoppisesti suojattu ei ole mitään mahdollisuutta häiriöiden tapahtumiselle, Nance kommentoi.

Myös raportoituja ongelmatapauksia on melko vähän, kun ottaa huomioon, kuinka paljon lentoliikennettä päivittäin on.

Boeingin asiantuntijoiden mukaan matkustajien laitteet saattavat kuitenkin häiritä vanhempien koneiden vähemmän suojattua elektroniikkaa. Ja kaikki mikä häiritsee lentäjää on todellinen uhka lennon turvallisuudelle.

Lue myös:

    Uusimmat