Virossa vaaditaan taas Estonian hylyn nostoa

Estonian hylkyä suojaa kansainvälinen hautarauhasopimus, jonka ovat allekirjoittaneet Suomi, Ruotsi ja Viro.

Virossa vaaditaan jälleen 12 vuotta sitten uponneen Estonian hylyn nostoa. Internetissä hylyn nostoa vaativan vetoomuksen oli maanantaihin mennessä allekirjoittanut jo yli 11000 ihmistä.

Nimien keräyksen takana on Viron parlamentin Estonia-komission puheenjohtaja Margus Leivo, jonka mielestä Estonian tapaukseen liittyy vielä paljon selvittämättömiä kysymyksiä.

Hän haluaisi lisäselvityksiä muun muassa hylyllä käyneistä tuntemattomista sukeltajista, joista väitetään havaitun merkkejä sekä virallisen tutkimuskomission tutkimusten edellä että niiden jälkeen.

Eesti Päevaleht -lehdessä julkaistussa kirjoituksessaan Leivo ei kiistä virallisen tutkimuskomitean selvitystä Estonian uppoamisen syistä, vaan epäilee vieraiden sukeltajien liittyvän Estonialla väitetysti kuljetettuun laittomaan aselastiin. Leivon johtama komitean tehtävänä on nimenomaan asekuljetuksiin liittyvien väitteiden tutkiminen.

Suomen, Ruotsin ja Viron yhteistä virallista Estonia-tutkimuskomiteaa aikanaan johtanut Uno Laur pitää hylyn nostamista toivottomana yrityksenä. Myös väitteet tuntemattomista sukeltajista on hänen mielestään kumottu jo moneen kertaan.

- Ensi päivinä kukaan ei vielä tiennyt, missä hylky sijaitsee. Virallisia etsintöjä tehtiin alueella useiden alusten voimin, ja kuvitella nyt, että joku ulkopuolinen olisi löytänyt hylyn ja laskeutunut sinne. En usko siihen, Laur sanoi Eesti Päevalehelle.

Estonian hylkyä suojaa kansainvälinen hautarauhasopimus, jonka ovat allekirjoittaneet Suomi, Ruotsi ja Viro. Myöhemmin sopimuksen ovat liittyneet myös Venäjä, Latvia, Liettua, Puola, Tanska ja Britannia. Hylyn nostaminen vaatisi kaikkien näiden maiden suostumuksen, mikä ei liene kovin todennäköistä.

Estonia upposi syksyllä 1994 Utön eteläpuolisella merialueella. Onnettomuudessa hukkui 852 ihmistä.

Julkisuudessa on jo vuosia esitetty erilaisia teorioita Estonian uppoamisesta. Virallisen tutkimuskomitean vuonna 1997 valmistuneen raportin mukaan uppoamisen tärkein syy oli aluksen keulavisiirin rikkoutuminen kovassa myrskyssä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat