Viron satamien vienti lisääntyy

Viro on nopeasti kasvattamassa osuuttaan idän ja lännen välisenä viennin pääväylänä. Maantie- ja rautatiekuljetusten kasvua hidastaa vielä väylästön heikko kunto. Vaikka sekä rautateitä että valtateitä korjataan myös EU:n varoin, satamat ovat edelleen tärkein kulkureitti.

Satamien kautta kulkeneet tavaramäärät ovat viime vuosina kasvaneet nopeasti. Viime vuonna satamien kautta kulki 23,3 miljoonaa tavaratonnia; toissa vuonna 17,7. Kasvu oli yli kolmanneksen luokkaa.

Varsinaista ulkomaanvientiä kokonaismäärästä oli kuitenkin vain 5,6 tonnia ja tuontia 2,9 miljoonaa tonnia. Yli puolet tavaramääristä eli 14,7 miljoonaa tonnia oli transitokauppaa. Tästä 10,6 miljoonaa tonnia oli öljytuotteita ja kaasua, jotka olivat pääosin vientitavaraa. Maahan tuotiin mm. juomia, tupakkatuotteita ja ruokatavaraa. Transitokaupasta suuntautui Virosta ulospäin leijonanosa eli yli 13 miljoonaa tonnia.

Tämän vuoden helmikuun tilastot viittaavat sekä koko ulkomaankaupan että erityisesti transitokaupan kasvuun. Helmikuun 3,4 miljardin kruunun arvoisista vientituloista yli puolet tuli transitokaupasta. Nopeasti parantunut tilanne näkyy myös yksittäisten satamien talouksissa. Esimerkiksi Pärnun satama päätti tänä keväänä hankkia oman jäänmurtajan, kun tähän saakka on sataman talvikunnossapitoon vuokrattu joko suomalaista tai venäläistä kalustoa. Siten satamaa voidaan tulevaisuudessa käyttää ympäri vuoden, vaikka naapureilta ei lainakalustoa riittäisikään.

Pärnun satama oli budjetoinut viime vuoden voitokseen 3,7 miljoonaa kruunua. Tilinpäätös osoitti kuitenkin 5,7 miljoonan kruunun voittoa. Samoin budjetoitu liikevaihto lähes kaksinkertaistui 24 miljoonaan kruunuun.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat