Viro markkinoi itseään aktiivisesti

Viro on jo vuosia etsinyt omaa "Nokiaansa" eli merkkiä, brändiä, jonka kaikki oppisivat yhdistämään Viroon. Etsintään on käytetty muutama vuosi ja lähes miljoona euroa valtion rahaa. Nyt oma brändi on saatu luotua ja sen markkinointi huipentuu ensi viikon lauantaina Tallinnassa järjestettäviin euroviisuihin.

Euroviisujen isännöinti on virolaisille hyvin mieluisa tehtävä. Ekä vähiten siksi, että tapahtuman uskotaan tuovan maalle paljon julkisuutta. Tilaisuudesta pyritään ottamaan kaikki irti ja sen vuoksi myös Viron brändiprojekti huipentuu laulukilpailujen aikaan.

"Tervetuloa Viroon" -tunnus näkyy ensi viikolla Tallinnan katukuvassa monissa erilaisissa julisteissa. Myöhemmin virolaisten yritysten on määrä ottaa se käyttöön. Esimerkiki maan lentoyhtiö aikoo painaa logon lentolippuihinsa.

- Merkki kertoo, että Viro on pieni maa, jossa on paljon kiinnostavaa nähtävää. Emme voi viedä niitä Eurooppaan, joten kutsumme teidät tänne katsomaan, kertoo projektipäällikkö Evelin Int-Lambot.
Logon lisäksi on luotu muutakin kuva- ja tekstimateriialia, jota yritykset voivat hyödyntää osana omaa markkonointiaan.

Juuri yritykset pyysivät valtiota aloittamaan brändin etsinnän muutama vuosi sitten. Ainakin matkailualalla ollaan tyytyväisiä siihen, mitä on saatu aikaan.

- Minun silmissäni näyttää oikein hyvältä. Tässä on paljon potentiaalia. Parasta on, että yrityksillä on nyt yhteinen lähtökohta, eikä jokainen markkinoi täysin omalla tavallaan, sanoo Viron Hotelli- ja Ravintolayhdistyksen puheenjohtaja Tarmo Sumberg.

Lopputulos on siis hyvin markkinahenkinen, vaikka alunperin projektilla piti olla myös laajempaa yhteiskunnallista merkitystä. Monet toivoivat brändin luovan identiteettiä ja vahvistavan pienen kansan itsetuntoa. Brändiksi ehdotettiinkin alussa hyvin monenlaisia asioita kuten IT-osaamista, Viron avointa talospolitiikkaa ja jopa maan kauniita naisia.

No, ainakin naiset ovat vahvasti mukana myös lopputuloksessa, ja se näkyy esim. projektin ulkomaisille tv-yhtiöille lähettämässä kuvamatateriaalissa.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 16.05.2002)

Lue myös:

    Uusimmat