Virkamiehet luottavat verkkopalveluihin

Julkisen hallinnon virkamiehet eivät usko Internet-palveluiden lisääntymisen uhkaavan työpaikkojaan. Sen sijaan sähköisen asioinnin yleistymisen uskotaan luovan kokonaan uusia tehtäviä myös julkishallintoon.

Sisäministeriön teettämän kyselyn mukaan virkamiehet uskovat verkkopalvelujen parantavan julkisen palvelun laatua merkittävästi. Virkamiehet uskovat asioinnin nopeutuvan verkkopalvelujen myötä ja myös palvelujen saatavuuden uskotaan paranevan. Kyselyn mukaan virkamiehet luottavat myös siihen, että verkkopalvelut lisäävät kansalaisten mahdollisuuksia osallistua asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon.

Suurin osa virastoista netissä

Kyselyn mukaan yli 90 prosentilla julkisen hallinnon organisaatioista on omat kotisivut. Tällä hetkellä verkkopalvelut tarjoavat pääasiassa tietoa julkishallinnon organisaatioista ja niiden päätöksistä.

Jatkossa asiakkailla on kuitenkin yhä useammin mahdollisuus vuorovaikutukseen viranomaisen kanssa mm. sähköpostin välityksellä.

Uusia tehtäviä syntymässä

Kyselyn mukaan julkisen hallinnon kaikilla tasoilla uskotaan, että uuden tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen aiheuttaa suuria muutoksia organisaatio- ja työyksikkötasolla. Yli 90 prosenttia virkamiehistä on sitä mieltä, että kehitys vaatii jatkossa aivan uudenlaista osaamista. Samoin sen odotetaan edellyttävän toimintatapojen uudelleenarviointia ja synnyttävän kokonaan uusia tehtäviä.

Sen sijaan virkamiehet eivät usko, että sähköisten palveluiden lisääminen uhkaisi julkishallinnon työpaikkoja. Kehityksen ei odoteta myöskään aiheuttavan paineita palvelujen ulkoistamiseksi tai yksityistämiseksi.

Kansainvälisestikin ainutlaatuiseen kyselyyn vastasi 773 julkisen hallinnon virkamiestä. Tutkimuksen teki Taloustutkimus Oy sisäasiainministeriön toimeksiannosta.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat