Viina ja sää suurimmat riskit juhannuksen vesiliikenteessä

Veneily on olennainen osa monien juhannuksenviettoa, mutta valitettavan usein tämä näkyy myös vesillä tapahtuvien onnettomuuksien määrässä. Tapaturma-alttiutta kasvattaa juhannuksena etenkin vaihteleva sää ja alkoholinkäyttö

Pelastusristelijä Jenny Wihurin päällikkö Pertti Helaniemen mukaan juhannuksena kannattaakin tutkailla sääkartat tarkkaan ennen vesille lähtöä.

- Jos on huono sää ja se tiedetään hyvissä ajoin, niin yleensä porukka ottaa sen huomioon, eikä välttämättä lähde veneilemään. Jos on luvassa hyvää säätä, niin silloin on hulinaa, Helaniemi arvioi.

- Mutta kaikkein rajuin juhannus on sellainen, että on luvattu hyvää säätä, mutta sitten sää muuttuukin nopeasti huonoksi.

Vuosi toisensa jälkeen juhannusta värittävät myös alkoholiin liittyvät ongelmat. Länsi-Suomen merivartioston johtokeskusupseeri Timo Hiiterän mukaan nollalinja on vesillä paras vaihtoehto

- Meidän kanta on ihan selvä: korkataan vasta kuivilla, niin kuin kampanjoissammekin olemme muistuttaneet.

Etenkin kuskin olisi syytä pysyä selvänä, mutta myös kyydissä olevien kova humalatila on riski.

-Kipparin vastuu veneessä on jakamaton. Hänen pitää huolehtia itsestään, veneestä ja ennen kaikkea siitä joukosta, mitä hän kuljettaa. Ja mitä pienempi vene on, niin sitä suurempi on riski, Hiiterä toteaa.

Hiiterä mukaan suomalaiset liikennöivät kuitenkin merialuilla pääsääntöisesti erittäin asiallisesti.

- Mutta kun venekoot ovat kasvaneet ja veneen hankinta on tullut helpommaksi ilman varsinaista veneilytaitoa, niin valitettavasti vastaan tulee myös sitä, että merimiestaito puuttuu isoilla veneillä liikkuvilta.

Hiiterä muistuttaa, että merimerkkien tuntemus on yhtä tärkeää kuin liikennemerkkien osaaminen autolla liikuttaessa.

- Vaikka merellä on tilaa eri tavalla kuin maalla, niin myös siellä pitää muistaa, että liikenteessä on myös muita ihmisiä, jotka pitää huomioida.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat