Viestintävirasto sai Soneralta alustavia tietoja sähköpostiongelmista

Viestintävirasto on saanut Soneralta alustavia tietoja yhtiön sähköpostipalvelua viime viikkoina hidastaneista ongelmista. Asian käsittely on kuitenkin vielä kesken, niin että johtopäätöksiä on vielä aikaista tehdä, tietoturva-asiantuntija Kauto Huopio Viestintävirastosta sanoo. Tarkempaa selvitystä odotetaan maanantaihin mennessä.

Sähköpostien kulku Soneran palvelimien kautta on takkuillut jo useamman viikon ajan, koska Internetissä leviävät lukuisat virukset ja madot ovat tuntuvasti kasvattaneet sähköpostiliikenteen määrää. Pahimmillaan sähköpostit ovat saattaneet mennä asiakkaille jopa viikon myöhässä. Viestintäviraston tietojen mukaan tilanne on kuitenkin jo rauhoittumaan päin.

Sonera itse kertoi loppuviikosta tekevänsä vielä viikonvaihteen aikana toimia, joilla pyritään pienentämään lähtevien viestien viivettä. Lisäksi yhtiö aikoo noin neljän viikon kuluessa päivittää koko sähköpostiohjelmansa, jotta sähköpostiliikenne olisi paremmin hallinnassa.

Soneran tiedotteen mukaan sähköpostiliikenteen tuotantokapasiteettia on jo tuntuvasti lisätty ja lisätään edelleen. Lisäksi roskapostin leviämistä järjestelmässä on pyritty estämään.

Viestintävirasto pyysi Soneralta selvityksen sähköpostiongelmista maanantaina, ja aikaa sen tekoon annettiin viikon verran. Virasto perää tietoa myös siitä, tiedotettiinko asiasta Soneran asiakkaille riittävän tehokkaasti. Huopio huomauttaa, ettei Sonera suinkaan ole ainoa lisääntyneestä sähköpostikuormasta kärsinyt yhtiö, vaan viimeaikaiset virusepidemiat ovat lisänneet merkittävästi sähköpostiliikennettä muillakin palveluntarjoajilla.

-Esimerkiksi Australian suunnalla tuntuu olevan yhtä isokokoisia ongelmia, hän sanoo.

Muilta operaattoreilta vastaavaa selvitystä ei kuitenkaan ole pyydetty. Sonera lienee kärsinyt ongelmasta eniten siksi, että se on muutenkin Suomen suurin sähköpostipalvelujen välittäjä.

Viestintäviraston selvityspyyntö perustuu televiestinnän tietosuojalakiin, jonka nojalla virasto voi velvoittaa teleyhtiöt korjaamaan häiriöt uhkasakon uhalla. Yksityiskohtaisia määräyksiä siitä, miten nopeasti esimerkiksi sähköpostin on mentävä perille, ei kuitenkaan ole. Teleyrityksillä on kuitenkin yleisvelvoite huolehtia tietoturvasta, mihin voidaan lukea myös käyttöturvallisuus.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat