Viekö jonotusmusiikki hermosi? Tutkimuksen mukaan ei

Asiakaspalveluiden jonotusmusiikki ja jonotuksen kesto vaikuttavat asiakkaan tyytyväisyyteen vain vähän, jos palvelu muuten luistaa.

Asian totesivat Aalto-yliopiston tutkijat, jotka kävivät läpi puhelinpalvelukeskusten saamia asiakaspalautteita. Aineistona oli yli 50 000 palautetta.

Jos asiakkaalle annetaan arvio jonotuksen kestosta, tyytyväisyys sen kuin kasvaa.

– Tieto jonotuksen kestosta lisää tunnetta omasta mahdollisuudesta valita ja vaikuttaa, sanoo Aalto-yliopiston vieraileva professori Pekka Mattila.

Myös kiireettömyyden tuntu ja valinnanvara ilahduttavat asiakaspalveluun soittavaa ihmistä. Jos asian selvittely vaatii useita soittoja asiakaspalveluun, alkaa soittajan pinna kiristyä, tutkijat totesivat.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat