Verouudistus laskee bensan hintaa, mutta nostaa kulutusta

Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto arvioi bensiinin hinnan laskevan hieman verouudistuksen seurauksena vuodenvaihteessa.

Liiton laskelmien mukaan uudistusesitys laskisi bensiinin litrahintaa pari senttiä, jos raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnat pysyvät nykytasolla.

Tällä hetkellä markkinoilla oleva bensiini sisältää enintään 5 tilavuusprosenttia bioetanolia. Eduskunnan käsittelyssä olevan esityksen mukaan nykyisen 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuutta lisätään kaksinkertaiseksi eli enintään 10:een tilavuusprosenttiin. Bensiinin nimi on muutoksen jälkeen 95E10, jossa E-kirjain tarkoittaa etanolipitoisuutta.

- Veron vaikutus alentaisi hintaa pari senttiä. Etanolipitoisuudet ovat toistaiseksi vielä hyvin pieniä, ja sen takia vaikutus ei ole sen suurempi, kertoo Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Nykyisenkaltaisen 98-oktaanisen bensiinin nimi on uudistuksen jälkeen 98E5, jossa etanolia voi olla enintään 5 tilavuusprosenttia. Tätä bensiinilaatua kutsutaan myös suojalaaduksi, koska se sopii vanhempiin autoihin ja sellaisiin moottoreihin, jotka eivät voi käyttää uutta E10-bensiiniä.

- Vastaisuudessakin suojalaadun hinta tulee olemaan korkeampi kuin 95E10:n jo senkin takia, että suojalaadun oktaaniluku on 98, ja oktaanien jalostus on kalliimpaa, kertoo Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Bensiinin hinnan arvioitu lasku johtuu siitä, että vuoden vaihteessa voimaan tuleva verouudistus verottaa etanolia kevyemmin kuin fossiilisia polttoaineita. Verouudistusesityksessä liikenteen nestemäisiä polttoaineita verotetaan energiasisällön ja hiilidioksidipäästöjen perusteella. Vero muuttuu näin aikaisempaa enemmän päästöihin perustuvaksi.

Etanolia verotetaan kevyemmin, koska sekä sen energiasisältö että hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla.

Hinnan laskun tuomaa hyötyä syö kuitenkin se, että uutta Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton mukaan 95E10-bensiiniä käytettäessä auton kulutus kasvaa arviolta 2 prosenttia verrattuna nykyiseen 95-oktaaniseen bensiiniin.

Dieselin verotus on kiristymässä vasta vuoden 2012 vaihtuessa ja samalla käyttövoimavero alenee.

Tiedotussivut E10-bensiinistä (Sisältö: Motiva, Autoalan Tiedotuskeskus sekä Öljy- ja Kaasualan keskusliitto)

Lue myös:

    Uusimmat