Verkkouutisten maksullisuus yleistyy – HS näyttää tietä

Helsingin Sanomat lisää verkkosivujensa maksullisuutta ja rajoittaa ilmaisten juttujen määrää.

Uudistus on osa lehden laajempaa kehitystyötä. Toimitusjohtaja Pekka Soinin mukaan maailmalla on onnistuneita esimerkkejä maksullisuuteen siirtymisestä. Soini mainitsee esimerkkinä New York Timesin, joka veloittaa nettisivujensa lukemisesta käytön mukaan.

Hinnoittelu ja ilmaiseksi tarjottavien juttujen määrät tarkentuvat loppuvuonna.

Suomessa vastaavaa mallia käyttää jo Alma Mediaan kuuluva Kauppalehti. Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo, että käytännöstä on hyviä kokemuksia.

– Tämä on erittäin hyvä ja järkevä suunta, ja siihen pitäisi kaikkien muidenkin (suomalaisten mediayhtiöiden) mennä ajan kanssa. Uskon, että mennäänkin, Telanne sanoo STT:lle

Kokeiluja eri lehdissä

Sanomalehtien liitto ennakoi, että maksulliset nettijutut yleistyvät vähitellen muissakin sanomalehdissä. Keskisuomalainen on jo väliaikaisesti kokeillut käytäntöä, ja Hämeen Sanomissakin on asiasta kokemusta.

Liittojohtaja Jukka Holmberg pitää kehitystä ymmärrettävänä, sillä sanomalehtien tuloista puolet tulee lukijoilta tilausmaksuina.

– Toiminta on siirtynyt verkkoon hitaammin kuin yleensä uskotaan, mutta pidemmän päälle ei toimi niin, että verkossa jaetaan sisältöä suuressa määrin ilmaiseksi.

Uskoa lukijoiden maksuvalmiuteen

Holmbergin mukaan kehitys ei tarkoita sitä, että verkkosivut tulisivat kokonaan maksulliseksi. Maailmalta Suomeen levinneen käytännön mukaan tietyt osiot tai tietty juttumäärä kuukaudessa säilyvät ilmaisina.

– Idea on, että lehti saa säilytettyä suuret kävijämääränsä, mutta lukija maksaa saadakseen täyden palvelun verkossa. Yleensä maksu on näissä malleissa edullisempi, jos on paperilehden tilaaja.

Myös Holmberg uskoo, että lukijat ovat valmiita maksamaan nettiartikkeleista.

– Mutta aika näyttää, miten hyvin se (maksullisuus) sitten toimii.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat