Mainos

Verkkomainonta kasvoi ohitse ulko- ja radiomainonnan

Verkkomainontaan panostettiin viime vuonna yli 25 prosenttia enemmän kuin 2005. Verkko säilytti paikkansa voimakkaimmin kasvavana mediana. IAB Finland arvioi verkkomainonnan jatkavan voimakasta kasvuaan myös tänä vuonna.

Mainosvuosi 2006 –tilaisuudessa julkaistiin tänään mediamainonnan määrät vuodelta 2006. Mainontaan käytettiin 3,7 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. 47 miljoonan euron panostuksella verkkomainonnan osuus mainoskakusta on nyt 3,8 prosenttia. Näin verkko-mainonta ohitti ulkomainonnan ja on saavuttanut radiomainonnan. Radio- ja verkkomainonnan osuudet ovat samat prosenteissa, mutta euromääräisesti verkkomainonta ohitti radiomainonnan.

Vahvasti suosiotaan kasvattaneet hakusanamainonta ja sähköiset hakemistot puuttuvat tilastoista. IAB:lla on tavoitteena, että vuoden 2007 aikana kehitetään arviointimenetelmää myös tämän mainonnan mittaamiseen.

Internetin käyttö kasvaa edelleen ja laajakaistaliittymien määrä on lisännyt myös netin parissa vietettyä aikaa. Gallup TNS:n mukaan internetiä käytetään noin 9 prosenttia median parissa vietetystä ajasta, joten mainostajien panostukset ovat vielä kaukana kuluttajien käyttäytymisestä.

IAB Finland

IAB Finland (Interactive Advertising Bureau) on järjestö, jonka tehtävänä on edistää ja tukea verkkomedioiden käyttöä ja kehittää toimialaa. IAB rakentaa alalle yhteisiä standardeja, teettää tutkimuksia, kouluttaa sekä kehittää markkinointityökaluja verkkomainontaan . IAB:n tavoitteena on vahvistaa verkon asemaa mainosvälineenä ja kasvattaa verkkomedioiden yhteistä mainoskakkua, sekä toimia verkkomedioiden ja alan toimijoiden edunvalvonta- ja tiedotusvälineenä. IAB Finland on IAB Europen jäsen. IAB:llä on noin 50 jäsenyritystä, mm suurimmat suomalaiset verkkomediat.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.