Mainos

Verkkomaailmassa uusi ihmistyyppi – oletko sinä dataseksuaali?

Hän on innokas sosiaalisen median käyttäjä. Hän on erittäin kiinnostunut itsestään, omista ajatuksistaan ja omasta kehostaan. Hän haluaa saattaa itsensä, ajatuksensa ja kehonsa muidenkin tietoon. Hän haluaa käyttää uusimpia sovelluksia ja laitteistoja. Hän on kaupungissa asuva mies tai nainen, joka on tarkka tyylistään. Hän on dataseksuaali.

Toisin kuin sanasta voisi päätellä, dataseksuaali ei ole seksuaalisen suuntautumisen muoto. Kyseessä on pikemminkin pakkomielle, kun ihminen haluaa avautua elämästään laajalti verkossa. Henkilö jakaa henkilökohtaiset asiansa ja tapahtumansa, koska hän kokee siten olevansa muiden silmissä seksikäs ja kiinnostava.

Esimerkiksi yhteisöpalvelu Facebookissa dataseksuaalit erottuvat ja heitä löytyy lähes jokaisen kaverilistalta. Dataseksuaalit kertovat henkilökohtaiset tunteensa niin hyvässä kuin pahassakin sadoille kaverilleen. Heidän elämänsä vaikuttaa hengästyttävän aktiiviselta ja hohdokkaalta, sillä he ovat fyysisesti ja henkisesti viriilejä ja kaikkivoipaisia. Missä tahansa dataseksuaali onkin, siitä tietävät heti sadat muutkin. Kaikki valokuvat jaetaan, omat kasvot kuvataan – jopa useaan kertaan päivässä.

Dataseksuaali-käsitteen on luonut amerikkalainen konsultti Dominic Basulto artikkelissaan Big Think -sivustolla. Viime huhtikuussa kirjoitetussa artikkelissa pohdittiin yleistynyttä henkilökohtaisten asioiden jakamisen tarvetta.

Uusi markkinointikonsepti

Lisääntynyt oman navan tuijottelu hyödyttää laitevalmistajia, jotka ovat jo tuntosarvet pystyssä. Koska dataseksuaali on kiinnostunut uusimmista digitaalisista vempaimista, esimerkiksi Apple ja Nike ovat ryhtyneet tuottamaan sovelluksia, jotka on helppo jakaa sosiaalisessa mediassa.

Dataseksuaali saattaisi esimerkiksi kiinnostua rannekkeesta, jonka neonvalot kertovat fyysisestä aktiivisuudesta. Dataseksuaali voisi myös himoita huippumoderneja urheilukenkiä, joihin voi asentaa anturin, seurata oman juoksun tehoa iPodista ja tietenkin jakaa tietoa muille.

Hullumpi ei olisi dataseksuaalille myöskään vaatekaupan henkari, jossa roikkuvaa vaatetta voi käydä tykkäämässä myymälän Facebook-sivuilla. Tykkäysten määrä näkyy henkarissa reaaliaikaisena, jolloin ostopäätös kunkin tuotteen kohdalla voi helpottua.

Tulevaisuus tuo dataseksuaalille tullessaan vielä paljon yllätyksiä, kun laitevalmistajat ja suuret yritysbrändit innostuvat kunnolla uudesta kuluttajaryhmästä. Pureehan tyylikäs markkinointi ja mainonta juuri dataseksuaaliin.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.