Verkkolehti Tuima: Puhelinmyyntiyritys vedättää työntekijöitään ja asiakkaitaan

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun verkkolehti Tuiman toimittaja soluttautui töihin puhelinmyyntiyritykseen.

Hän havaitsi, että yrityksen toimintatapoihin kuului epärehellinen ja epäjohdonmukainen tiedonanto sekä työntekijöille että asiakkaille.

Epäselvyyksiä oli muun muassa palkkauksen perusteissa sekä työn sopimusehdoissa. Asiakkaita johdettiin myös myyntityössä selvästi harhaan. Yritys kauppaa D-vitamiinivalmisteita.

”Puhelun alussa asiakkaalta kysytään muutama kysymys D-vitamiinin käytöstä. Sen jälkeen alkaa kauppaaminen”

Rekrytointihaastattelussa haastattelija ei tiennyt Tuiman jutun mukaan varsinaisen palkkaavan yrityksen toiminnasta ja allekirjoitettavasta työsopimuksesta juuri mitään. Sekään, että työnantaja olikin varsinaisesti toinen yritys, ei ilmennyt haastattelussa.

Jo myyntityön koulutusvaiheessa opetettiin jättämään asiakas toiseksi.

”Esimerkkipuhelussa puhelinmyyjä puijasi vanhan rouvan ostamaan D-vitamiinia kestotilauksena mainitsematta toimitusväliä selkeästi. Rouva luuli ostavansa vitamiineja yhden purkin, joka riittäisi hänelle vuodeksi. Myyjä laittoi purkkeja tulemaan puolen vuoden välein.”

Siitä huolimatta, että toimittaja esitti tiukkoja kysymyksiä hänet palkattiin puhelinmyyntityöhön. Hän päätti kuitenkin lähteä työstä ensimmäisenä päivänä koeajan turvin.

Alkuperäinen juttu Tuima verkkolehden sivuilla täällä.

Lue myös:

    Uusimmat