Verkkokauppaeurot valuvat ulkomaille

Suomalaiset ostavat verkkokaupasta tänä vuonna tuotteita ja palveluja jo viiden miljardin euron arvosta. Kotimaahan eivät kuitenkaan kaikki verkkoeurot jää, vaan peräti joka viides ostos eli miljardi euroa menee ulkomaille.

Sen sijaan ulkomaiset kuluttajat eivät juuri suomalaisesta verkkokaupasta löydä ostettavaa, matkailua lukuun ottamatta. Myös monelta yritykseltä verkkokaupan mahdollisuudet ovat jääneet hoksaamatta.

- Ulkomaiset kuluttajat ja yritykset ostavat suomalaisista nettikaupoista tuotteita todennäköisesti alle 100 miljoonalla eurolla, joten se epäsuhde on hyvin suuri, sanoo, Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistyksen puheenjohtaja Kare Casals.

Yrityksiä patistellaankin nyt verkkoon neuvontaa ja jopa rahoitusta järjestämällä.

- Perusedellytys on se, että kauppiaat heräävät tähän tilanteeseen: minkälaisia mahdollisuuksia esimerkiksi lähialueet Pietarin seutu, Ruotsi ja muu Eurooppa tarjoavat liiketoiminnallisesti ja kaupallisesti ajatellen.

Lue myös:

    Uusimmat