Verkkokauppaan kaivataan ohjeita

Kansainvälinen kuluttajajärjestö Consumers International haluaa sähköiselle kaupankäynnille kansainväliset ohjeet niin pian kuin mahdollista. Järjestö vaatii OECD:tä laatimaan säännöstön vuoden loppuun mennessä.

-On tärkeää saada aikaan perussuoja, jotta kuluttajat voivat luottaa sähköiseen kaupankäyntijärjestelmään, sanoo Consumers Internetional -yhdistyksen varapuheenjohtaja Louise Sylvan. Yhdistyksen mukaan verkkokauppojen asiakkailla on usein huonosti valinnanvaraa sekä vähän tietoa hinnoista ja tilausmenettelystä. Lisäksi toimitukset voivat olla epäluotettavia ja palautusrahojen saanti vaikeaa.

Internet-kaupoista on tulossa etenkin Amerikassa uusia ostoskeskuksia. Markkinatutkimuslaitos e-BuyersGuide.comin tutkimuksen mukaan yhdeksän prosenttia kuluttajista on kuitenkin tyytymättömiä verkkokauppojen palveluun. Suurin tyytymättömyyden aihe on se, ettei mainostettuja tavaroita ole saatavissa.
Tutkimuksen mukaan joka kymmenettä tilausta ei voitu täyttää tästä syystä, ja jopa 13 prosenttia haastatelluista sanoi, ettei palaa verkkosivuille, joista oli tehnyt ostoksia.

Kuluttajia suututti myös, ettei verkkokauppa anna mitään palautetta. Suurin osa kuluttajista olisi halunnut lisää tietoa tavaroista joita on ostamassa.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat