Verkkokauppa yleistyy hitaasti

Verkkokaupasta ostaminen yleistyy hitaasti. Viime puolen vuoden aikana verkko-ostajien määrä on kasvanut 50 000 ihmisellä, mutta vasta 8 prosenttia suomalaisista on ostanut Internetistä.

Iobox

Tilastokeskuksen toukokuussa keräämien tietojen mukaan noin 380 000 suomalaista on alkuvuonna ostanut jotain verkkokaupasta. Vielä viime vuoden loppupuoliskolla verkkokaupan käyttäjiä arvioitiin olevan 330 000.

Vaikka verkko-ostajien lukumäärä ei kohisten kehity, on kaupan arvo selvästi noussut. Verkkokaupan kassalla kuitissa seisoo tätä nykyä keskimäärin 1500 markkaa (252,3 euroa), mutta yli puolet ostajista tyytyy alle 850 markan (142,9 euron) ostoksiin.

Helmi-huhtikuussa yksityistarkoituksiin hankittujen nettitilausten arvo kohosi yli 400 miljoonaan markkaan (67 miljoonaan euroon), mikä tahdin pysyessä samana tietäisi tänä vuonna 2,6 miljardin (0,43 miljardin euron) verkkomyyntiä, summaavat tutkijat Juha Nummela ja Lea Parjo Tilastokeskuksen tuoreessa Tietoaika-lehdessä.

Viime vuonna verkkokaupan tilausten ja ostosten arvoksi haarukoitiin 2,0 miljardia markkaa (0,34 miljardia euroa).

Matkavaraukset tuplautuneet

Verkkokaupan ostetuimmat tuoteryhmät ovat pysyneet samoina, joskin webissä tehtyjen matka- ja hotellivarausten sekä lipputilausten määrä on kaksinkertaistunut viime syksystä. Parhaiten verkossa käyvät kaupaksi kirjat ja lehdet, kakkostilalla ovat vaatteet ja kengät, kolmosena musiikki ja videot.

Aiempaa useammin verkkokaupan käyttäjä on alkuvuonna ollut nainen. Verkko-ostaja vaikuttaa koko lailla keskiarvoistuneen ja lähentyneen väestön jakautumia, sillä myös nuorten osuus verkkokaupan käyttäjistä on pienentynyt.

Kokonaisuutena verkkokaupan käyttö on vähäistä ja yleistyminen hidasta, ainakin jos sitä vertaa vastaavantyyppisten myyntitapojen suosioon. Esimerkiksi postimyynnistä on tehnyt ostoksia joka kolmas suomalainen ja puhelimitse joka viides, tutkijat vertailevat.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat