Verkkokauppa vilkasta Suomessa

Verkkokauppaa käydään yhä enemmän päivä päivältä. Koko verkkokaupan arvo lähestyy Suomessa kymmentä miljardia euroa vuodessa, selviää Kaupan keskusliiton selvityksestä. Tähän sisältyvät kaikki verkossa myytävät palvelut rahapeleistä sähkösopimuksiin.

Vähittäiskaupan osuus on noin neljä miljardia euroa, josta kotimaisen kaupan osuus on noin 80 prosenttia ja ulkomaisen 20.

Verkkokauppa on yhä suurempi haaste suomalaiselle vähittäiskaupalle.

- Ulkomaiset verkkokaupat ovat uhka suomalaisille vähittäiskaupoille. Jos suomalaisen kaupankäynnin kustannukset esimerkiksi välillisten verojen tai muiden kustannusten kautta kiristyvät, mahdollisuutemme kilpailla hinnoilla heikkenevät sitä mukaa. Suomalaisen vähittäiskaupan pitää keksiä keinoja, jolla se kehittää itse verkkokauppaa ja muita tapoja toimia verkkokaupan kanssa, toteaa Suomen kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala.

Suomalaiset kuluttajat ostavat verkosta tyypillisesti kulutus- ja viihde-elektroniikkaa, tietokoneohjelmia, vaatteita ja jalkineita, kirjoja ja matkoja. Myös autoja, liikennevälineitä sekä niihin liittyviä varaosia tilataan paljon verkosta. Internetissä osallistutaan vedonlyöntiin ja pelataan rahapelejä.

(MTV3)

Katso Leea Ollikaisen juttu

Lue myös:

    Uusimmat