Verkkokauppa tarvitsee tarkempia pelisääntöjä

Lehtikuva

Kuluttajavirastoon tulee runsaasti yhteydenottoja verkkokaupan ongelmista. Tyypillisessä tilanteessa asiakas ei saa tilaustaan luvatussa ajassa, eikä verkkokauppa vastaa yhteydenottoihin.

Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen sanookin, että moni lähtee perustamaan verkkokauppaa heppoisin tiedoin.

- Usein näkyy se, että on lähdetty perustamaan verkkokauppaa hyvin mutkattomasti. Sehän on helppo tehdä sinänsä, mutta verkkokaupan pyörittämiseen kuuluvat tietyt perusasiat, jotka kannattaa opiskella ennen aloittamista.

Ongelmat ovat usein positiivisia: voi esimerkiksi tulla niin paljon asiakasyhteydenottoja ja tilauksia, ettei niihin pystytäkään vastaamaan.

Kuluttajavirasto on julkaissut ohjeet verkkokauppaa suunnitteleville.

- Tässä on nyt yritetty päästä siihen, ettei tarvitsisi lakipykäliä lukea, vaan saisi nopeasti ja helppotajuisesti ne keskeiset asiat, Peltonen kertoo.

Tiedottaminen olisi tärkeää

Kuluneella viikolla on puhuttanut verkkokaupan takkuaminen muun muassa poptähti Madonnan konserttilippujen myynnissä.

Peltonen vaatiikin palveluntarjoajia ottamaan ongelmat huomioon jo ennakkoon.

- Meillekin tuli Madonnasta paljon yhteydenottoja. Kun volyymi on tarpeeksi iso, järjestelmät helposti romahtavat. Yrittäjien pitäisi miettiä jo ennakkoon miten tilanne korjataan. Myös tiedottamisessa on parantamisen varaa: suomalainen kuluttajan on kärsivällinen, jos tietää mitä on tulossa.

Vaikka ongelmia onkin ollut, Peltonen muistuttaa verkkokaupan monissa tapauksissa toimivan moitteettomasti ja helpottavan monen asiakkaan elämää.

- Verkkokauppa voi olla tosi kätevä ja mutkaton tapa asioida. Erityisen ilahduttavaa on, jos heti tilauksen lähettämisen jälkeen tulee vastaus tuotteen postitusajasta. Tai jos tuote on loppu, sekin kerrotaan heti.

Vähäiset yhteystiedot ja suuret lupaukset - ole varuillasi

EU-maiden verkkokaupoissa on vähimmäissäätely, joten niissä suunnilleen tietää mitä saa. EU:n sisällä maat ovat voineet poiketa vähimmäissäätelystä - mutta vain parempnaan suuntaan - ja sen vuoksi eri maissa on muodostunut tiettyjä eroja.

EU:n ulkopuolisissa maissa tilanne voikin sitten olla toinen, Peltonen muistuttaa.

- Jos verkkokaupasta ei löydy yhteystietoja selkeästi, se on usein merkki siitä, että homma ei ole kunnossa.

Vastaavasti vastuullisessa verkkokaupassa koko myyntiprosessi on selvästi kuvattuna ja kysymyksiin myös vastataan.

-Mitä vähemmän tietoa ja mitä suurempia lupauksia, sitä varmemmin kannattaa miettiä laittaako rahojaan sinne.

-Yksinkertainen vinkki asiakkaalle on, että kannattaa tutustua meidän sivulla olevaan verkkokauppa-apuriin. Sen avulla voi tarkistaa sen, uskaltaako tästä vieraasta kaupasta lähteä ostamaan, Peltonen vinkkaa.

Lue myös:

    Uusimmat