Verkkokauppa kiihtyy

Elektroninen kaupankäynti yleistyy nopeasti yritysten kesken. Verkkoa käytetään jo mainontaan, tekniseen asiakastukeen ja tuotteiden myyntiin asiakkaille ilman välikäsiä.

Teknisiä ratkaisuja esimerkiksi tietosuojan ja maksuliikenteen hoitamiseksi esiteltiin alan yrittäjien ja tutkijoiden yhteisessä seminaarissa Jyväskylässä tänään.
-Heti kun kuluttaja huomaa saavansa verkon kautta asioidessaan todellista hyötyä, elektroninen kauppa yleistyy myös kuluttajien puolella, arveli Pekka Hirvi ICL Data OY:stä.
-Tällä hetkellä alkutuottajan ja kuluttajan välissä toimivien organisaatioiden osuus hinnoista on 60-70 prosenttia. Kun kaupan vanhat tukkurakenteet menettävät merkitystään, tämä hintaero voi kaventua kuluttajan eduksi, visioi Juhani Kemppi Järvi-Suomen Ohjelmapalvelusta.

Vaikka tuotteiden löytäminen ja tilaaminen verkon kautta on jo suhteellisen helppoa, niiden kuljetus ja jakelu ovat vielä ongelmallisia. Verkko soveltuukin ennen muuta informaation myymiseen. Graafisessa teollisuudessa voi jo tilata tuotteen sähköisessä muodossa ja painattaa sen läheisessä pikapainossa. Postin elektroninen kirje toimii jo samalla periaatteella.
-Mitä tapahtuu oppikirjoille, kun kaikki Suomen koulut on liitetty verkkoon vuoteen 2000 mennessä? Oppikirjat ovat todennäköisesti maksua vastaan saatavana verkosta, mutta kuluttajan ei tarvitse ostaa koko kirjaa, vaan ainoastaan sen osan, minkä tarvitsee, Juhani Kemppi pohti.
Tietokoneohjelmien käyttäjätuki ja oppaat ovat verkkojakelussa ensimmäisten joukossa. Paksun käsikirjan sijasta käyttäjä saa nopeasti vastauksen juuri siihen pulmaan, joka häntä sillä hetkellä askarruttaa.

Käyttäjiä tutkittu vasta vähän

Verkkopalveluiden yksittäisten käyttäjien tarpeita ei toistaiseksi juuri tunneta. Elektroniseen kaupankäyntiin erikoistunut tutkija Marko Filenius Jyväskylän yliopiston tietotekniikan tutkimusinstituutista toteaa, että käyttöliittymien vastaanottoa, asenteita ja laitekantaa on kartoitettu jonkin verran.
-On kuitenkin vaikea saada ihmisiltä kommentteja asioista, joita he eivät vielä tunne, Filenius myöntää.
Tutkija arvioi, että viidessä, kymmenessä vuodessa Suomessa on jo verkkopalveluiden käyttämiseen valmis sukupolvi. Toistaiseksi verkkokaupan volyymi perustuu yritysten keskinäiseen kaupankäyntiin.

Verkkokaupan yritysten ja tutkijoiden lähentämiseksi on äskettäin perustettu Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistys. Elektroninen kaupankäynti kiinnostaa myös eurooppalaisella tasolla. Suomalaisyritykset havittelevat omaa osuuttaan internetin avaamista maailmanlaajuisista markkinoista. EU:n komissio tukee puolestaan hankkeita, jotka edistävät elektronista kauppaa ja viestintäteknologian mahdollistamia uusia työn tekemisen muotoja.
-Komissio haluaa tukea sellaisia uusia tuotteita, järjestelmiä ja standardeja, jotka ovat kaikkien kansalaisten ulottuvilla, täsmensi seminaarissa alustanut komission virkamies Marius van den Berg.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat