Verkko ei rokottanut lehtien lukua

Kansallisen mediatutkimuksen mukaan painetut lehdet ovat pitäneet hyvin pintansa verkkomedia puristuksessa. Painettujen lehtien lukeminen on kasvanut puoli prosenttia.

Tutkimuksen mukaan joka toisella tutkituista lehdistä on pientä nousua ja joka toisella pientä laskua uusissa lukijamäärissä, mutta vain 20 lehden osalta muutos on tilastollisesti merkitsevä.

Suomalaiset lukevat edelleen keskimäärin kahdeksaa painettua aikakauslehteä ja kolmea painettua sanomalehteä niistä 182 valtakunnallisesti tutkitusta lehdestä, jotka ovat mukana Kansallisessa Mediatutkimuksessa.

Erityisesti kaupan asiakaslehtien lukijamäärät ovat kasvaneet edelleen. Niistä on tullut todellisia massamedioita, vertaapa niitä mihin muuhun mediaryhmään tahansa. Aikakauslehtien kymmenestä luetuimmasta lehdestä kahdeksan on asiakaslehtiä.

Sanomalehtien lukijamäärät ovat pysyneet tuoreen tutkimuksen mukaan jokseenkin ennallaan, vaikka niiden levikit ovat olleet laskemaan päin.

Lukijamääriltään suurimmat sanomalehdet ovat Helsingin Sanomat (958 000 lukijaa), Ilta-Sanomat (734 000), Iltalehti (659 000), Maaseudun Tulevaisuus (338 000), Aamulehti (316 000), Turun Sanomat (254 000), Kauppalehti (216 000), Kaleva (195 000), Veikkaaja (187 000) ja Keskisuomalainen (171 000).

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat