Mainos

Venäläismedia: Sukellusveneturman taustalla laatuongelmat

Venäläismediassa pohditaan kiivaasti viime yönä sattuneen sukellusveneturman syytä. Ainakin 20 ihmistä kuoli ja parikymmentä loukkaantui, kun venäläisen ydinsukellusveneen palonsammutusjärjestelmät kytkeytyivät vahingossa päälle Japaninmerellä.

Kuolonuhreista seitsemäntoista oli siviilejä, loput kolme sotilaita. Aluksessa oli onnettomuushetkellä runsaat 200 ihmistä, joista 81 oli laivastosotilaita. Loput olivat sukellusveneen rakentajayhtiön Amur Shipbuilding Enterprisen henkilökuntaa.

- Alustavan kuolinsyyntutkimuksen mukaan kuoleman aiheutti freonikaasun joutuminen keuhkoihin sen jälkeen kun palonsammutusjärjestelmä aktivoitui, kertoi Venäjän syyttäjänviraston tutkimuskomission tiedottaja Vladimir Markin.

Loukkaantuneet kärsivät myrkytystiloista, mutta heillä ei ole hengenvaaraa.

Venäjän laivaston edustajan mukaan aluksen ydinreaktori ei kärsinyt vahinkoja eikä onnettomuus vaikuttanut aluksen säteilytasoihin.

Rikottiinko turvallisuusmääräyksiä? Oliko hengitysmaskeja riittävästi?

Onnettomuus on herättänyt laajan keskustelun venäläismedioissa. Sukellusveneen henkilökunnan on esimerkiksi epäilty rikkoneen turvallisuusmääräyksiä. Eho Moskvy -radiokanavan mukaan talousvaikeuksista kärsinyt varustajayhtiö olisi myös jättänyt henkilökunnan palkkoja maksamatta, jolloin työn laatu olisi laskenut. Venäjän laivasto ja syyttäjänvirasto eivät ole kommentoineet väitteitä.

On myös arveltu, että aluksella ei ollut riittävästi hengitysmaskeja. Toisen version mukaan maskeja oli, mutta niitä ei säilytetty määräysten mukaan.

Uhrien epäillään menehtyneen hapenpuutteeseen. Sukellusvenepalo voidaan sammuttaa suljetussa tilassa freonilla, joka poistaa tilasta hapen ja tukahduttaa tulen. Silloin suljettuun tilaan mahdollisesti loukkuun jääneet ihmiset saattoivat menehtyä tukehtumalla.

Turman syistä tiedotetaan vasta täyden tutkimuksen jälkeen. Syyttäjänviraston mukaan tämä tulee kestämään kauan.

Onnettomuus oli Venäjän laivaston tuhoisin sitten sukellusvene Kurskin uppoamisen vuonna 2000.

90-luvun malli vuokralle Intiaan

Venäjän laivasto ei ole halunnut täsmentää, mistä ja millaisesta sukellusveneestä täsmälleen oli kyse.

- Kyseinen ydinsukellusvene ei ollut osa laivastoa vaan parhaillaan tehdastesteissä. Se oli tarkoitus ottaa laivastokäyttöön tämän vuoden lopulla, kertoi laivaston tiedottaja, kapteeni Igor Dygalo.

Venäläismedia kertoi kuitenkin, että onnettomuusalus oli Akula-luokan Nerpa-hyökkäyssukellusvene. Nerpa (suomeksi norppa) oli osa Venäjän laivaston uudistushanketta 90-luvun alussa, mutta sen tuotanto hyytyi rahoitusongelmiin.

Malli on hiljattain palannut tuotantoon. Uutistoimisto Ria Novostin mukaan alus oli otettu meritesteihin kuukausi sitten, ja se oli määrä vuokrata Intiaan. Intia olisi maksanut kahdesta sukellusveneestä noin 1,6 miljardia euroa.

Kolmesataa Intian laivaston työntekijää on ollut Venäjällä kouluttautumassa sukellusveneen käyttöön. Alukseen piti tulla 300 kilometrin kantomatkan ohjuksia.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.