Venäläiskuljettajat kaksihintajärjestelmän juoksupoikina

Venäjälle kalustonsa siirtäneet suomalaisyritykset ovat Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Kauko Lehikoisen mukaan syynä Suomen ja Venäjän välistä tavaraliikennettä häiritsevään kaksihintajärjestelmään.

-Rajanylitysongelmien aiheuttajiksi ovat yhä useammassa tapauksessa paljastumassa suomalaiset mukavuuslippuyritykset. Venäjän rekisteriin siirrettyjä autoja ajavat venäläiset kuljettajat, jotka on painostettu hyväksymään kaupan ja teollisuuden ns. kaksihintajärjestelmä, Lehikoinen syyttää.

Kaksihintajärjestelmällä tarkoitetaan keinottelua, jossa Suomessa lastin hinta voi olla esimerkiksi 10 miljoonaa markkaa, ja Venäjän tulliin tultaessa on olemassa toiset paperit, jossa lastin arvo ilmoitetaankin vain kolmeksi miljoonaksi.

Lehikoisen mukaan kaupan ja teollisuuden hiljaisuudessa hyväksymä järjestelmä voi seisottaa autoa kuljettajineen joskus päiväkausia Venäjän tullissa.

-Kuvassa ovat näkyvästi kuljetusyritykset, joilla on tarkoitus tehdä nopeita voittoja rikkomalla kaikkia mahdollisia lakeja ja säädöksiä. Mukavuuslippuyritykset lomauttavat ja irtisanovat suomalaisia kuljettajia palkatakseen tilalle venäläisiä ilman työehtosopimuksia, Lehikoinen sanoo.

Venäläiskuljettajilla ei Lehikoisen mukaan ole säädettyjä työaikoja taukoineen, mikä vaarantaa myös liikenneturvallisuuden.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat