Venäläiset kärsivät poliitikkojen laiminlyömistä ajoteistä

Moskovan itäpuolella sijaitsevassa Balashihassa asuva Jekaterina Vanina ajaa melkein päivittäin suuntaansa lähes neljänkymmenen kilometrin työmatkan. Vaninalla on tapana käyttää pienempiä teitä Moskovaan johtavan valtatien ruuhkien kiertämiseen.

Uutena ostettu auto on kärsinyt pahoin neljässä vuodessa.

– Johtopäätökseni on, että ainoastaan jämäkkä maasturi sopii näille teille, Vanina puuskahtaa Moskovan uloimman kehätien ulkopuolella sijaitsevalla pikkutiellä.

Valtiovallan välinpitämätön suhtautuminen teiden kuntoon raivostuttaa venäläisiä. Maan tiestö on yksi maailman laajimmista ja samalla myös yksi kehittyneen maailman huonoimmista.

Vanina oletti autoa vaihtaessaan teiden kunnon paranevan lähivuosina, mutta tilanne on hänen mukaansa vain huonontunut.

Navalnyi ideoi älypuhelinsovelluksen

Kekseliäimmät venäläiset hyödyntävät nykyteknologiaa painostaakseen viranomaisia toimimaan. Teillä havaituista kuopista ja muista tienpinnan ongelmista voi raportoida helposti internetissä tai älypuhelinta varten kehitetyn RosJama-sovelluksen avulla.

Palvelun ideoi alun perin vastikään vankilaan poliittisin perustein tuomittu oppositiojohtaja Aleksei Navalnyi.

– Ongelma ei saa riittävää huomiota vallanpitäjien taholta, ja Navalnyi halusi tehdä asialle jotain, kertoo teiden puolesta taistelevan RosJama-kansalaisliikkeen koordinaattori Fjord Jezeev.

Jezeevin mukaan sovellus toimii siten, että kuopista otetaan puhelimella valokuvia, jonka jälkeen sovellus paikantaa kuopan sijainnin.

– Sen jälkeen voi valita kuopan tyypin ja lisätä omia kommentteja, hän kertoo.

Kommentteihin lisätään kuvaus kuopan tarkasta sijainnista, sillä tieviranomaisten on vaikea löytää kuopat pelkkien valokuvien perusteella. Lopuksi painetaan lähetä-nappia ja tiedot siirtyvät palvelun tarjoajalle.

RosJama kokoaa tiedot ja toimittaa ne viranomaisille. Kahden vuoden aikana ilmoituksia on kertynyt jo kolmisenkymmentä tuhatta ympäri maata.

Virkamiehillä asenneongelma

Keskitetty toiminta on havaittu huomattavasti tehokkaammaksi kuin yksittäisten kansalaisten suorat yhteydenotot tieviranomaisiin.

– Kuopan korjaaminen puolentoista kuukauden sisällä on jo nopeaa toimintaa. Lakien mukaan asian pitäisi hoitua kymmenessä päivässä, Jezeev kertoo.

Rivakka korjausaikataulu toteutuukin lähinnä isoimmilla ja tärkeimmillä teillä. Tieaktivistien mielestä Venäjällä riittäisi öljyrahaa teiden kunnossa pitämiseen, jos päättäjät niin haluaisivat.

– Jopa 25 prosenttia liikenneonnettomuuksista johtuu huonoista teistä ja vuosittain 8000 ihmistä kuolee tiekuoppien vuoksi, Jezeev huomauttaa.

Venäläisillä on yleisesti ottaen suuri luottamuspula valtion virkamiehiä ja näiden toiminnan tehokkuutta kohtaan. Jezeevin mukaan projektin yksi tavoite on saada virkamiehet ja kansalaiset terveeseen dialogiin.

– Valtion koneisto on alkanut projektimme ansiosta suhtautua teiden ongelmiin vihdoin asiaankuuluvalla tavalla, hän iloitsee.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat