Venäläiset jumissa kotimaassaan – täyteenahdetut ja kalliit bussit ainoa keino päästää Eurooppaan

"Maanantaisin turisteille, loppuviikosta perhesyistä"– Näin Suomi voisi rajoittaa venäläisten viisumeita 1:23
Suomi voi rajoittaa venäläisille myönnettäviä viisumeja myös omin konstein. Ulkoministeri Pekka Haavisto kertoo miten.

Bussiliput Pietarista Tallinnaan ja Helsinkiin ovat viime aikoina kallistuneet hurjasti, koska muita vaihtoehtoja päästä Venäjältä Eurooppaan ei juuri ole.

Tallinnaan ja Helsinkiin liikennöivistä busseista on tullut venäläisille käytännössä ainoa tapa päästä Eurooppaan, kirjoittaa pietarilainen verkkosivusto Fontanka.

Aiemmin busseilla Suomeen matkustivat lähinnä Pietarissa asuvat, mutta nyt niihin pyrkivät venäläiset ympäri maata. Tämä on johtanut järjettömiin ruuhkiin bussivuorojen lisäyksistä huolimatta.

Fontankan mukaan bussilippujen saaminen lähipäiville on liki mahdottomuus ja viikonloppuvuorot on varattu täyteen syyskuulle saakka.

Viron hallitus on päättänyt rajoittaa viisumeiden myöntämistä Venäjän kansalaisille. Viro ilmoitti asiasta viime torstaina. Pian venäläiset eivät siis välttämättä pääse enää bussilla Tallinnaankaan.

Hinnat hurjassa nousussa

Kasvanut kysyntä on johtanut väistämättä myös lippujen hintojen nousuun ja hinnat ovat kaksin- tai kolminkertaistuneet.

Fontankan toimittaja muistelee kaiholla sitä, kun liput Pietarista Helsinkiin tai Tallinnaan maksoivat 1600-2000 ruplaa eli 25-31 euroa.

Tällä hetkellä esimerkiksi Lux Express -bussiyhtiön verkkosivuilla lippu Pietarista Tallinnaan maksaa 3600 ruplaa eli noin 56 euroa ja Helsinkiin 4500-5400 ruplaa (70-86 euroa). Muillakin Suomeen ja Viroon matkoja tarjoavilla bussiyhtiöillä on vastaavat hinnat.

Mielenkiintoista on, että lippu Pietarista Viron Narvaan maksaa 35-40 euroa (2600 ja 2700 ruplaa), kun taas lippu Narvasta Tallinnaan maksaa vain 12 euroa (1100 ruplaa), vaikka näiden kahden kaupungin välinen etäisyys on vertailukelpoinen.

Pula kuljettajista ja tuntien jonot

Syitä bussilippujen hintojen nousulle on monia. Varaosat ovat kallistuneet pakotteiden takia ja bensan hinnat ampaisseet pilviin.

– Varaosien kustannukset ovat nousseet kaksi- tai kolminkertaisiksi, ja joitakin osia ei vain yksinkertaisesti löydy, sanoo kuljetusfirma Ecolinen toimitusjohtaja Andrei Volkov Fontankalle.

Toinen tärkeä tekijä ovat logistiikkakustannukset. Suuren kysynnän vuoksi jonot rajalla kasvavat tuntien mittaisiksi.

Myös inflaatiolla on iso rooli. Työvoimakustannukset nousevat, sillä palkat on sidottu inflaatioon. Lisäksi kuljettajista on ollut pulaa.

– Nyt on hyvin vähän kuljettajia, joilla on voimassa oleva passi ja viisumi, Volkov kommentoi.

Vaikka kysyntä on suuri, lisää bussivuoroja Suomeen tai Viroon ei toistaiseksi ole odotettavissa.

– Mielellämme ottaisimme vaikka 10-15 uutta vuoroa, mutta kuka niitä busseja ajaisi, Volkov kysyy.

Lue myös:

    Uusimmat