Venäläinen rautatieyhtiö havittelee siivua tuontiautojen kuljetuksista

Rail Trans Auto -yhtiön käytössä on jo 1600 autonkuljetusvaunua, ja määrää aiotaan lisätä nopeasti. Myös Suomessa seurataan hanketta kiinnostuneena.

Venäjän rautatieyhtiö ryhtyy kilpailemaan autojen tuonnista maantiekuljetusten kanssa. Rautatieyhtiön perustaman Rail Trans Auto -tytäryhtiön tarkoituksena on hankkia muutamassa vuodessa 20 prosentin markkinaosuus Venäjän alueella tapahtuvista autojen kuljetuksista, kertoi yhtiön varapääjohtaja Gennadi Bardakov STT:lle eilen Moskovassa.

Rail Trans Auton suunnitelmien toteutuminen heijastunee voimakkaasti myös Suomeen. Kaksi kolmasosaa Venäjälle rahdattavista henkilöautoista kulkee nykyisin Hangon, Kotkan ja Turun satamien kautta.

Venäjän rautatiet (RZD) omistaa alkuvuodesta perustetusta Rail Trans Autosta 51 prosenttia. Uuden yhtiön käytössä on 1600 autonkuljetusvaunua ja lähivuosina vaunukaluston määrää on tarkoitus kasvattaa nopeasti. Yhtiön Moskovan-terminaali valmistuu tämän vuoden aikana ja Jekaterinburgin sekä Novosibirskin yksiköt ensi vuonna.

- Kun kuljetusmatka kasvaa yli tuhannen kilometrin, tulee rautatiekuljetuksista kannattavaa liiketoimintaa. Venäjän kokoisessa maassa tuhat kilometriä ei ole matka eikä mikään, sanoo Bardakov.

Varapääjohtaja ei lupaa, että suomalaissatamat automaattisesti kahmaisisivat valtaosan Rail Trans Auton suunnittelemista kuljetuksista.

- Tariffit ratkaisevat, mitä kautta autot tuodaan, korostaa Gennadi Bardakov.

Suomen satamat valmiita rautatiekuljetuksiin

VR Cargon kansainvälisen liikenteen markkinointipäällikkö Matti Andersson sanoo, että VR on jo pitkään tehnyt yhteistyötä venäläisten rautatieviranomaisten kanssa, jotta autojen kuljetuksia voitaisiin siirtää kiskoille.

- Rail Trans Auton perustaminen merkitsee sitä, että suunnitelmista ollaan siirtymässä toteutusvaiheeseen, Andersson sanoo.

VR:n tavoitteena on luonnollisesti saada mahdollisimman suuri osa autonkuljetusjunista käyttämään Suomen satamia lähtösatamina.

- Rautatiekuljetus on ympäristöystävällinen ja liikenneturvallisuutta edistävä ratkaisu, mutta autojen kuljetus kumipyörillä ei suinkaan tule loppumaan. Venäjän volyymit ovat valtavat ja tekemistä riittää vuosiksi kaikille kuljetusyrittäjille, painottaa Andersson.

Kotkan sataman hallintojohtaja Kyösti Manninen kertoo, että sataman kautta kuljetetaan jo pieniä määriä autoja rautateitse Kazakstaniin. Manninen uskoo, että Moskovan terminaalin valmistumisen jälkeen junakuljetusten määrä tulee nopeasti lisääntymään.

Kotkassa on valmistauduttu laajamittaisiin rautatiekuljetuksiin ja VR Cargo, Kotkan satama ja operaattorit ovatkin yhdessä suunnitelleet asianmukaisen lastauslaiturin.

- Uusi lastauslaituri ja ratapiha on mahdollista rakentaa nopeasti, kunhan varmistuu, että venäläisyrityksen hanke todella toteutuu, sanoo Manninen.

Kotkan sataman näkökulmasta on teknisesti samantekevää, lähtevätkö autot satamasta rekoilla vai junilla. Mannisen mukaan Kotkassa kuitenkin pidetään suotavana, että sataman kautta kulkevista autoista yhä suurempi prosentti päätyisi kiskoille.

Kotkan sataman kauttakulkukapasiteettia nostetaan jatkuvasti. Vuoden 2007 lopussa sataman kautta pystytään rahtaamaan jopa 300 000 henkilöautoa vuodessa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat