Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Venäjän laivaston "ylpeydellä" on huomiota herättävä tuntomerkki: Syöksee paksua mustaa savua taivaalle

Tämä alus huomataan jo kaukaa. Amiraali Kuznetsov käyttää polttoaineenaan erittäin huonolaatuista raskasta polttoöljyä, masuuttia.
Tämä alus huomataan jo kaukaa. Amiraali Kuznetsov käyttää polttoaineenaan erittäin huonolaatuista raskasta polttoöljyä, masuuttia.AOP
Julkaistu 14.05.2022 20:10

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Venäjän laivaston ylpeys, maan ainoa lentotukialus Amiraali Kuznetsov, on tunnettu aivan vääristä syistä.

Aluksella on syttynyt tuhoisia tulipaloja, telakalla sen päälle kaatui nosturi aiheuttaen suurta tuhoa. Moottorit eivät toimi. Syyriaan se lähti sotimaan vuonna 2016 hinaajien vetämänä.

Mutta ennen kaikkea Amiraali Kuznetsov on tunnettu paksusta savusta, jota se tupruttaa piipuistaan taivaalle.

Syynä savulle on se, että lentotukialus käyttää polttoaineenaan niin kutsuttua masuuttia, joka on Venäjällä tuotettua erittäin huonolaatuista raskasta polttoöljyä.

Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

2:00Ukraina julkaisi videon Donets-joelta, jossa Venäjä menetti kokonaisen pataljoonan päivässäKatso myös: Ukraina julkaisi videon Donets-joelta, jossa Venäjä menetti kokonaisen pataljoonan päivässä.

Mukana hinaajia

Masuutti eli bunkkeriöljy on kuin asfalttia, jota pitää lämmittää, että se saadaan juoksevaan muotoon.

Amiraali Kuznetsovilla on joukko boilereita, joilla öljyä lämmitetään. Kun alus rakennettiin 1980-luvulla, siihen asennettiin huonolaatuisia boilereita ja putkistoja, kuten venäläiset itsekin myönsivät vuonna 2016.

Niinpä Venäjän laivaston lippulaiva ei pysty aina käyttämään kaikkia boilereita samaan aikaan, koska ne eivät toimi. Joskus toiminnassa on ollut vain yksi boileri, jolloin aluksen huippunopeus on neljä solmua.

Lippulaivan seurana onkin yleensä hinaajia, joille on ollut paljon käyttöä.

Vuonna 2012 palatessaan Syyrian rannikolta Kuznetsov menetti konetehot kokonaan . Se jäi ajelehtimaan Biskajan lahdelle Espanjan ja Ranskan rannikoiden edustalle.

Kaukokatseisesti lentotukialuksen saattajaksi oli määrätty hinaaja Nikolai Chiker . Se toi lippulaivan kotiin, koko jäljellä olevan 4 400 kilometrin matkan.

"Savu on tahallista"

Amiraali Kuznetsovin tupruttaman savun syynä on huonolaatuinen polttoaine ja todennäköisesti myös väärin kalibroidut esilämmityslaitteet. Polttoaine palaa vain osittain ja masuuttia karkaa myös taivaalle.

Venäjä on säännöllisesti vähätellyt Kuznetsovin savuongelmaa. Esimerkiksi amiraali Ivan Vasiljev väitti, että mustaa savua tuotetaan tietoisesti . Hänen mukaansa tavoitteena on osoittaa näyttävästi, että Venäjän laivasto on paikalla.

Luokiteltiin ovelasti väärin

Kuznetsov rakennettiin Ukrainassa Mykolajivin telakalla Mustallamerellä. Alus laskettiin vesille vuonna 1985, mutta palveluskäyttöön se saatiin vasta 1995, Neuvostoliiton jo hajottua.

Alus on venäläisen luokittelun mukaan ”raskas lentokoneristeilijä”, ei lentotukialus. Tälle on taktinen syy.

Niin kutsutun Montreux’n sopimuksen mukaan Bosporin salmen läpi ei saa kulkea lentotukialuksia. Muidenkin sota-alusten on pyydettävä lupa Turkilta.

Ukrainassa rakennettu alus olisi ollut jumissa Mustallamerellä.

Turkki kuitenkin antoi Kuznetsoville luvan lähteä Mustaltamereltä väljemmille vesille, koska sitä ei oltu luokiteltu lentotukialukseksi.

Lisää aiheesta:

Vakoilulaiva Uralin piti olla Neuvostoliiton ylpeys, mutta paljastui kelluvaksi katastrofiksiVenäjä haluaa pelastaa upotetun Moskvan salaisuudet – toi hylylle yli 100-vuotiaan laivavanhuksenYhdysvaltain puolustusministeriö: Moskvan uppoaminen kova isku Venäjän laivaston vahvuudelle MustallamerelläVenäjän Mustanmeren laivaston lippulaiva upposi – tuho suuri symbolinen tappio venäläisilleUkrainan osuma Moskva-risteilijään on iso symbolinen tappio – iskulla myös käytännön merkitys: "Pakottaa Venäjän miettimään"Erikoisartikkeli: Kaspianmeren hirviö hämmensi amerikkalaiset - näin syntyi Neuvostoliiton suuri salaisuus
VenäjäSotakoneetKauppalehtiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Venäjä
  • 10:47
    Vladimir Putin

    MTV Uutiset selvitti, miltä Putinin hälyttävimmät valeuutiskampanjat näyttävät Latviassa

  • 06:10
    Ukrainan sota

    WSJ: Yhdysvallat aikoo jakaa Ukrainalle tiedustelutietoa Venäjälle kohdistuvia ilmaiskuja varten

  • Eilen23:35
    Ukrainan sota

    Ukraina: Venäjän tulitus katkaisi sähköt Tshernobylin ydinvoimalan alueella

  • Eilen19:54
    Dronet

    Orpo: Keskustelut droonimuurista hyvät, mutta toivoin enemmän konkretiaa

  • Eilen15:03
    Ukrainan sota

    Laskelma: Venäjä iski 5638 droonilla ja 185 ohjuksella Ukrainaan