Venäjä suunnittelee uusia maksullisia moottoriteitä

Kapeakaistaisia moottoriteitä, kuoppaisia asfalttipintoja, roudan ja veden runtelemia hiekkateitä ja suurkaupunkien käsittämättömiä ruuhkia.

Lähes kaikki Venäjän autoilijat manaavat jatkuvasti maan kaoottista liikennettä ja tieverkon murheellista kuntoa. Viesti tulee selväksi Pohjois-Moskovan ammattiautoilijoiden suosimalla levähdyspaikalla.

- Jo viisi-kymmenen kilometriä Moskovan laidalta tiet alkavat olla todella surkeita, sanoo autonkuljettaja Juri Rogotsh.

- Moskovasta Brestiin ja Donin Rostoviin menevät moottoritiet ovat kelvollisia. Muita en lähtisi kehumaan, myöntää kollega Sergei Novikov.

Kuljettaja Aleksandr Savenov syyttää tilanteesta korruptiota.

- Rehellisesti sanottuna tämä on puhdasta varkautta. Rahaa kyllä otetaan vastaan ja kirjoitetaan raportti kunnostustöistä, mutta todellisuudessa ei tehdä mitään!

- No ehkä jokin osa budjetista käytetään sentään tietöihinkin, hymähtää Rogotsh ironisesti.

Levähdyspaikan kaikki kuljettajat olisivat valmiita ilomielin maksamaan kohtuullista tiemaksua laadukkaiden moottoriteiden käytöstä. Venäjällä selvitetäänkin nyt mahdollisuuksia yksityistää maanteitä. Yksityiset, maksulliset moottoritiet olisivat yksi vastaus Venäjän liikennekriisiin.

Lainsäädäntö estää vielä tiemaksut

Autojen ja liikenteen määrä on Venäjällä lisääntynyt vuosi vuodelta, mutta samaan aikaan teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen käytetyt varat ovat talouskriisin vuoksi vähentyneet. Synkkä yhtälö näkyy paitsi kaupunkiruuhkissa ja takkuilevassa logistiikassa, myös Venäjän onnettomuustilastoissa.

Venäjällä ajetaan vuosittain noin 30 000 kuolonkolaria. Suhteutettuna väkilukuun Venäjän liikenteessä kuolee 21 ihmistä sataatuhatta asukasta kohden. Yhdysvalloissa vastaava luku on 12 ihmistä, Saksassa kuusi.

Presidentti Dmitri Medvedev on todennut, että Venäjän kansantalous on menettänyt viidessä vuodessa 140 miljardia euroa liikenneonnettomuuksien vuoksi. Summa vastaa koko maan terveydenhuoltokuluja.

Taloustutkimuslaitos Finamin mukaan Venäjän valtio on hyvin tietoinen ongelmista ja etsii nyt uusia rahoitusmalleja tieverkkoa varten. Tutkijan mukaan tieverkkoa ei ole alun alkaenkaan suunniteltu näin runsasta liikennettä varten.

- Valtio tietenkin ymmärtää, ettei sillä ole varaa riittävään rakentamiseen, vaan että sen täytyy houkutella yksityisten investoijien rahaa. Jos näin tehdään, investoinnille on tietysti saatava tuottoa. Yksi vaihtoehto on tehdä teistä maksullisia, jotta rahaa saadaan palautettua, kertoo Finamin johtava asiantuntija Dmitri Baranov.

- Tätä ideaa tutkitaan parhaillaan, mutta toistaiseksi sitä rajoittaa vielä lainsäädäntö. Lain mukaan teiden tulee olla avoimia kaikille, lainsäätäjät ja poliitikot ovat tästä yhtä mieltä. Siksi maksullisten teiden tulisi olla lähellä ilmaisia teitä.

Suomelle kehuja

Moskovassa ja suurkaupungeissa tilanne on kuitenkin vielä kohtuullinen. Suurimmat ongelmat löytyvät maakunnista, erityisesti Siperiasta ja Venäjän Kaukoidästä. Argumenty i Fakty -lehden mukaan esimerkiksi Irkutskin alueella lasketaan olevan 172 asutuskeskusta, jotka joutuvat käytännössä eristyksiin talvikaudella, sillä niistä ei ole ajokelpoista tieyhteyttä pääteille. Lehden mukaan 63 prosenttia maakunnan pääteistä ei täytä lain vaatimuksia.

Tieongelmia perustellaan usein Venäjän vaikeilla ilmasto-oloilla. Tähän Dmitri Baranovilla on nopea vastaus.

- Kannattaa tutustua länsinaapurimme tilanteeseen. Suomihan on paras esimerkki siitä, että tieverkko voi olla erittäin hyvälaatuinen - myös pohjoisen ääriolosuhteissa.

(MTV3 - STT)

Katso Mirja Sipisen juttu Moskovasta

Lue myös:

    Uusimmat