Venäjä sulkee Vaalimaan vastaisen aseman TIR-kuljetuksilta

Venäjä sulkee tämän kuun lopussa Vaalimaan vastaisen Torfjanovkan raja-aseman nykyisenkaltaisilta TIR-kuljetuksilta. Alun perin Venäjän tulli ilmoitti, että kuljetukset loppuisivat jo keskiviikkoiltana.

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan Venäjän päätös tuli Suomelle yllätyksenä. Hän ei näe yhteyttä Krimin kriisiin sekä lännen ja Venäjän kiristyneisiin suhteisiin.

– En ehkä äkkiseltään näkisi yhteyttä suoraan siihen. Asialla on vaikutusta myös Venäjän ulkomaankauppaan ja heidän sisäiseen liikenteeseensä, Kyllönen sanoi.

Käytännössä Venäjä alkaa vaatia Vaalimaan kautta kulkevilta kuljetuksilta samanlaisen lisävakuuden, kuin se vaatii nyt esimerkiksi Viron rajalla, kertoi Tullin ulkomaankauppa- ja verotusosaston johtaja Jarkko Saksa.

TIR-kuljetuksia otetaan vastaan entiseen tapaan muilla Venäjän raja-asemilla, ilman lisävakuuksia.

TIR-merkintä tarkoittaa, että kuljetukset tullataan vasta määränpäässä, ilman tavanomaisia rajamuodollisuuksia. Kansainvälinen maantiekuljetusliitto IRU järjestää kuljetuksille takuut jäsenliittojensa kautta. Järjestelmä perustuu kansainvälisiin sopimuksiin ja sillä pyritään nopeuttamaan rajanylityksiä.

Venäjän toimesta uutisoi ensin Helsingin Sanomat. 

SKAL ei usko selitystä

Venäjän tulli perusteli päätöstään liikenteen tasaisemmalla jakamisella eri raja-asemille. 

– Varmasti Vaalimaalla rekkakuljetukset vähenevät, Saksa arveli.

Venäjän tulli ilmoitti viime syksynä lopettavansa TIR-tullitakausten hyväksymisen ilman kansallisia lisävakuuksia. Odotus on, että ne päättyvät heinäkuun alussa. Venäläiset perustelivat ratkaisua sillä, että paikallinen takaajajärjestö ASMAP on jättänyt maksamatta huomattavia summia tulli- ja veromaksuja.

Kuljetusyrityksiä edustava Suomen Kuljetus ja Logistiikka (SKAL) kommentoi Venäjän uusia toimia todeten, että Venäjän selitys kuljetusten tasaamisesta ei vaikuta uskottavalta.

– Suomalaisten TIR-tullitakausasiakirjojen käyttö on vähentynyt voimakkaasti viime syksyn tilanteesta, joten ruuhkia rajalla ei ole, sanoi SKALin toimitusjohtaja Iiro Lehtonen   

Lue myös:

    Uusimmat