Varastetulla passilla lennolle - miten mahdollista?

Malaysian Airlinesin kadonnut kone on nostanut esille lentokenttien turvatoimet. Se, että kaksi ihmistä pääsee kansainväliselle lennolle varastetuilla passeilla, on herättänyt paljon ihmetystä. Suomalaisen asiantuntijan mukaan laiminlyönnissä voi olla kyse inhimillisestä tekijästä tai teknisestä ongelmasta.

Pekingiin matkalla ollut Malaysia Airlinesin kone katosi lauantaina merellä jossakin Malesian ja Vietnamin eteläosan välillä. Koneessa oli 239 ihmistä.

Kahdella koneen matkustajista oli varastetut passit, ja matkustajalistassa oli muutakin epäselvyyttä. 

Tarkastaja Mikko Väisänen rajavartiolaitoksen esikunnasta korostaa, ettei mikään turvajärjestelmä ole aukoton.

– On mahdollista, että jotain menee läpi, on sitten käytössä minkälaiset järjestemät tahansa, mutta jos tapauksia on ollut useampi samalla lennolla, niin se on mielestäni jo poikkeuksellista, Väisänen arvioi.

Väisänen arvelee tapahtunutta monen tekijän summaksi.

– Syy voi olla inhimillinen tekijä tai tekniset ongelmat.  

Interpol-rekisteri liitetty järjestelmiin

Suomessa rajatarkastuksen luotettavuutta lisää järjestelmiin integroidut kansainväliset rekisterit, kuten Kansainvälisen poliisijärjestön Interpol-rekisteri ja Schengen Information System -rekisteri, joissa on tietoa kadonneista ja varastetuista asiakirjoista.

Käytännössä tarkastus etenee Suomessa niin, että tarkastaja tutkii ensin passin visuaalisesti.

– Visuaalisessa tarkastuksessa varmistetaan, että passi on voimassa, ja ettei siinä ole väärennökseen viittaavia tekijöitä, Väisänen selittää.

Visuaalisen tarkastuksen jälkeen passi luetaan koneellisesti. Koneellinen tarkastus avaa myös rekisterihaut, joissa selviää, onko passi ilmoitettu kadonneeksi, varastetuksi tai mitätöidyksi.

Väisäsen tiedossa ei ole, onko Malesiassa tarkastusjärjestelmiin integroitu esimerkiksi Interpol-rekisteri.

Passiväärennökset jäämässä historiaan

Väisäsen mukaan passien turvataso alkaa olla jo sen verran korkea, että passiväärennökset alkavat jäädä historiaan. Sen sijaan toisen ihmisen asiakirjalla matkustaminen on melko yleistä.

– Tilastojen mukaan pelkästään Helsinki-Vantaalla siitä jäi kiinni viime vuonna 275 matkustajaa, Väisänen kertoo.

Interpolilta moitteet

Kansainvälinen poliisijärjestö Interpol moittii rajamuodollisuuksien turvatoimissa luistavia maita.

– Miksi vain kourallinen maita huolehtii siitä, ettei kansainvälisille lennoille pääse varastetuilla passeilla, Interpol toteaa tiedotteessaan.

Interpolin tilastojen mukaan viime vuonna tehtiin yli miljardi lentomatkaa, jossa matkustajan passille ei tehty rekisterihakua Interpol-rekisterissä.

Lue myös:

    Uusimmat