Vanhat autot ovat miljardibisnes

Uudenvuoden tienoilla kansainvälisissä tiedotusvälineissä kohistiin brittiläisen lääkärin autotallista löytyneestä 70 vuotta vanhasta Bugatti-autosta, jollaisia on valmistettu maailmassa vain 17 ja jonka lasketaan olevan noin 6 miljoonan euron arvoinen.

Vastaavia löytöjä tapahtuu harvoin, mutta silti vanhojen historiallisten autojen ympärillä pyöritetään miljardiliiketoimintaa ja oikein kunnostetut autovanhukset, ovat näinä päivinä yksi varmimmista sijoituksista.

Kunnostetut historialliset autot ovat ilo kenen tahansa silmälle. Useimmiten näiden esteettisten elämysten synnyttäminen, oikeaoppinen autovanhusten restauroiminen, niiden muuttaminen kauniiksi ja arvokkaiksi yksilöiksi, on todellinen tuskien taival.

Oldtimermanufakturin toimitusjohtaja Mario Schrank on erikoistunut 30-luvun BMW-avoautojen kunnostamiseen. Hän on restauroinut muiden muassa natsijohtaja Heinrich Himmlerille ennen sotia valmistetun menopelin. Schrankin paja sijaitsee jotakuinkin keskellä Saksaa kaukana kaikista keskuksista. Silti sinne löytävät myös kansainväliset asiakkaat eikä talouskriisikään tunnu purevan.

Täydelliseen restaurointiin kuluu vähintään kaksi vuotta

Schrankin 13 työntekijän pajan muutama vuosi sitten restauroima 30-luvun avo-Mercedes maksaa tänään yli miljoonan. Silti Schrankille työ on sittenkin enemmän kutsumus. Miehen omasta tallista löytyy mittaamattoman arvokas 1920-luvun Columbia. Se ei kuitenkaan ole myynnissä, koska sitä on käytetty ajoneuvona mestarin omissa häissään.

Pelkästään Saksassa vanhojen autojen ympärillä pyöritetään noin 8 miljardin euron vuotuista liiketoimintaa. Historiallisen arvoyksilön restaurointi maksaa usein yli 200 000 euroa. Saksassa vanhat arvokkaat ajoneuvot ovat perinteisesti olleet raharikkaille yksi keino sijoittaa pääomia, joista ei ole maksettu veroja. Myös kaikki näihin autoihin liittyvä on siis tehty ilman kuittia ja siksi näiden markkinoiden todellista arvoa on vaikea arvioida.

Rahaa siis kuluu, kun autoja rakennetaan uudestaan käsityönä. Mutta toisaalta näiden sijoitusten arvo nousee tasaisen varmasti keskimäärin seitsemän prosentin vuosivauhtia. Jo 70-luvun kunnostetuista erikoismalleista saa maksaa tänään enemmän kuin uusista.

Lue myös:

    Uusimmat