Vanhasen aloite herättää unelmia paremmasta rataverkosta

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) kaavailema miljardiluokan investointipaketti herättää toiveita maan rataverkon ja junayhteyksien remontoinnista uuteen uskoon.

Vanhanen katsoi puoluehallituspuheessaan, että muun muassa nopeat tie- ja ratayhteydet on rakennettava ensi vuosikymmenen aikana Helsingistä pohjoiseen Suomeen.

Ratahallintokeskuksen ylijohtaja Ossi Niemimuukko muistuttaa, että yksi Vanhasen esitystä mukaileva hanke jo toteutuksessa, kun Pohjanmaan rataa Seinäjoelta Ouluun korjataan 200 kilometrin tuntinopeuksia varten. Nykyisin tähän päästään Helsingistä Seinäjoelle asti. Toinen raide rakennetaan kuitenkin vain osalle matkaa.

Vain noin 10 prosenttia Suomen radoista on varustettu kahdella tai useammalla raiteella. Niemimuukko myöntää, että yksiraiteisuus on suuri kapasiteettiongelma.

Uuteen aikaan siirtymisestä voitaisiin puhua ainakin, jos myös radat Kuopioon ja Joensuuhun korjattaisiin vastaavaan kuntoon ja kaksiraiteisiksi. Oulua pohjoisemmaksi nopeita junayhteyksiä ei ole Ratahallintokeskuksessa suunniteltu.

Kallista rakentamista

Ratarakentaminen on Niemimuukon mukaan hyvin kallista puuhaa. Esimerkiksi Seinäjoki-Oulu-radan remontoiminen vain osin kaksiraiteiseksi maksaa 800 miljoonaa.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.) korostaa, että lisärahan tarve liikenneinfrastruktuuriin on ensi vuosikymmenellä joka tapauksessa miljardiluokkaa. Jo nykyisen tason ylläpitäminen vaatii kovia ponnistuksia, mutta ne on Korhosen mukaan vain tehtävä.

Meneillään olevaa Pohjanmaan radan remonttia Korhonen arvostelee hölmöläisten touhuksi, kun matkustajia kuljetetaan nyt bussilla ja tavaraliikenne on siirretty kokonaan kumipyörille. Korhosen mukaan ensin olisi pitänyt rakentaa toinen raide Ouluun saakka, ja peruskorjata sitten toinen.

- Nythän siinä ei mitään nopeaa yhteyttä tehdä, vaan etanamaisen hidas yhteys, hän lyttää.

Euroopan mallimaa nopeissa junayhteyksissä on jo vuosikymmeniä ollut Ranska TGV-junineen. Ranskalaiselle tasolle Suomessa ei kuitenkaan päästä koskaan.

Niemimuukon mukaan Ranskassa nopeat junat kulkevat omilla radoillaan, kun Suomessa samoilla kiskoilla liikennöivät sekä henkilö- että tavarajunat.

- Ja tästä johtuu myöskin se, että emme ole tähdänneet ylemmäs kuin 200-220 kilometriin tunnissa, kun Ranskassa puhutaan 250-300 kilometrin tuntinopeuksista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat