Vanha auto yhä varkaan suosikkikohde

Vanhat henkilöautot ovat yhä autovarkaille mieluisin kohde. Suurin osa rikoksella viedyistä autoista on yli kymmenen vuotta vanhoja.

Tilastojen perusteella viime vuonna viedyistä autoista uudempia kuin vuosimallia 1998 oli vain 10–15 prosenttia, kertoo rikosylikonstaapeli Jari Tiainen keskusrikospoliisin tiedusteluosastolta.

– Suuri massa on nimenomaan tuolla 1980-luvun lopun–1990-luvun puolivälin henkilöautoissa. Uudempia autoja viedään vähemmän.

Yksi tehokas autovarkauksien vähentymisen syy on elektroninen ajonestolaite, joka on ollut mallivuodesta 1998 pakollinen autoissa EU:n alueella.

– Se on hankaloittanut auton viemistä, sillä käynnistäminen ei ole niin yksinkertaista kuin vanhemmissa autoissa. 1980-luvun ja 1990-luvun autot lähtevät aika helposti käyntiin. Niitä otetaan moottoriajoneuvon käyttövarkauteen eli käytetään sitä liikkumiseen.

Uusissa autoissa olevan ajonestolaitteen voi kiertää, mutta siihen tarvitaan tiettyä tekniikkaa ja tietotaitoa.

– Meillä on naapurimaista ja meiltä Suomestakin viimeisten muutaman vuoden ajalta kokemusta, että auto voidaan manipuloida sillä tavalla, että se saadaan käyntiin. Siihen käytetään erilaisia teknisiä laitteita, joilla saadaan joko ohitettua tai ohjelmoitua auto uudestaan tai käytetään jotain muuta tekniikkaa, että saadaan auto käyntiin, Tiainen kertoo.

Moottoripyörät varaosina ulkomaille

Seudulta toiseen liikkuvista, yhtenä kohteenaan ajoneuvoja vievistä omaisuusrikollisista on tullut tuttu ilmiö Ruotsissa, Norjassa, Baltian maissa ja Saksassa. Suomikin on saanut osansa liikkuvista rikollisryhmistä, muttei siinä määrin kuin muissa maissa.

– Onhan meillä mediassakin ollut, että Suomesta anastettua löytyä on löytynyt Virosta ja Latviasta. Meillä on se onni, että täältä pitää poistua lautoilla muualle Eurooppaan, Tiainen sanoo.

Kadonneiksi jäävien ajoneuvojen kohtalo on arvailujen varassa.

– Ovatko ne sitten meidän järvissä, joissa ja metsissä, tai puretaanko ne osiksi ja myydään varaosamarkkinoilla. Moottoripyöristä jonkinmoinen määrä varmaan ajautuu rajojen ulkopuolelle. Osa puretaan osiksi ja myydään varaosina. Mutta Suomen sisälläkin pyöriä viedään ja kenties puretaan osiin.

Lue myös:

    Uusimmat