Valtion sakkorahat ovat kaksinkertaistuneet

Valtion perimät sakkorahat ovat kaksinkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Nousu näkyy erityisesti liikennesakkojen määrässä. Niitä on kirjoitettu selvästi enemmän lisääntyneen automaattivalvonnan takia.

Kansalaiset maksoivat viime vuonna kaksinkertaisen summan sakkoja vuoteen 1999 verrattuna. Sakkorahojen nousun syynä on liikennevalvonnan lisääntyminen ja tehostuminen automaattikameroiden myötä.

MTV3:n uutiset oli mukana kuin Oulun poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen partio kävi tarkastamassa Oulu-Kuusamo -tiellä automaattikameran. Vuorokaudessa se oli ottanut kuvan 52:sta ylinopeutta ajaneesta autoilijasta.

Kuvia tulee ja paljon. Oulussa tilanne on jopa se, että kameroita ei voi koko aikaa pitää pöntöissä, koska sakkoja tulisi kirjoitettavaksi liikaa.

- Oulun keskuksen henkilöstotilanne on sellainen, että meidän käsittelijämäärä on liian pieni. Jos meillä on jollain tienpätkällä kaksi kameraa käytössä, niin toinen on tietyn ajan levossa. Sama tilanne on muissa liikennekeskuksissa, ylikonstaapeli Olavi Tunturi Oulun poliisista kertoo.

MTV:n uutiset haastatteli poliisiliiveihin pukeutunutta Tunturia valvontakameran alla viitisen minuuttia. Sinä aikana kamera räpsähti kahdesti.

Sakkotulot kasvavat

Ylikomisario Heikki Ihalainen sisäministeriön poliisiosastolta sanoo, että automaattivalvonnan lisääntyminen on keskeinen syy valtion sakkotulojen kasvuun.

Valtion keräämät sakkorahat ovat kaksinkertaistuneet vajaassa kymmenessä vuodessa. Vuonna 1999 sakkoja kerättiin noin 40 miljoonaa euroa ja viime vuonna 79 miljoonaa. Ensi vuoden budjetissa sakkotuloiksi on arvioitu 85 miljoonaa.

Luvuissa ovat mukana kaikki sakot liikenteestä, myymälävarkauksiin ja pahoinpitelyihin, mutta kasvu näyttää nimenomaan keskittyneen liikennesakkoihin. Vuosituhannen alun nousu selittyy sillä, että tulojen valehtelu sakotustilanteessa tuli mahdottomaksi, kun poliisi tarkisti tulot verotiedoista. Viime vuosien nousu taas juontuu automaattivalvonnan lisääntymisestä.

- Toki poliisin valvonta on muutenkin lisääntynyt, mutta suurin selittävä tekijä on automaattivalvonnan lisäys.

Tammi-kesäkuussa kamerat valvoivat liikennettä yhteensä 83 000 tuntia.

Vuonna 2004 "peltipoliisien" kuvista sakotettiin noin 14 000 kuljettaa. Vuonna 2005 luku oli 38 000 ja viime vuonna 48 000. Määrä kasvaa edelleen.

Yksi syy tähän on se, että automaattivalvonta lisääntyy. Nyt tolppia on kaikkiaan 700 ja niissä kierrätetään 60 kameraa. Tänä vuonna teille tulee yli 200 tolppaa lisää ja kameroita poliisi hankkii parikymmentä.

Poliisilla on myös 15 automaattilaittein varustettua autoa ja neljä matkalaukkumallista siirrettävää kameraa.

Jatkossa poliisipartioiden retket kameroille tulevat turhiksi. Poliisi ryhtyy lähiaikoina kokeilemaan tiedonsiirtoa, jossa kuva siirtyy langattomia yhteyksiä pitkin kamerasta suoraan poliisilaitoksen tietokoneisiin.

Rikesakot postitse

Lokakuussa 2006 tuli voimaan laki, jonka mukaan rikesakot voidaan antaa ehdollisina. Poliisin ei enää tarvitse selvittää kuka autoa ajoi, vaan se lähetetään auton omistajalle tai haltijalle postissa.

Ylikomisario Ihalaisen mukaan tätä on vastustettu hyvin vähän. - Asiakas ei halua käydä selvässä asiassa poliisiasemassa.

Kovemmista ylinopeuksista annettavissa rangaistusmääräyksissä eli päiväsakkotapauksissa poliisin on valtakunnansyyttäjänviraston linjauksen mukaan edelleen kutsuttava epäilty poliisiasemalle. Rangaistusmääräyksiä ei voi antaa tiedoksi postitse.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat