Valtio puolustaa autoveroa

Suomen valtio ei aio ryhtyä toistaiseksi toimiin tuontiautojen verotusta koskevan kantelun takia. Viranomaiset aikovat odottaa EY-oikeuden ennakkopäätöstä. Valtiovarainministeriön (VM) mukaan käytettävissä ei ole ratkaisua, jossa olisi otettu kantaa Suomen verojärjestelmän erityispiirteisiin.

Autoverotuksesta kantelun tehnyt kokoomuksen europarlamentaarikko Ari Vatanen on pettynyt viranomaisten kantaan. Vatasen mukaan VM:n lausunto vääristelee tosiasioita. Vatanen syyttää ministeriötä tahallisesta viivyttelystä, koska "autoverotus on havaittu tuottavaksi lypsylehmäksi".

Ministeriö pelaa Vatasen mukaan tahallisesti aikaa. Tiedot ilmenevät viranomaisten vastauksista ja Vatasen vastineesta oikeuskansleri Paavo Nikulalle (kuvassa). Vatanen kanteli Nikulalle Suomen autoverolaista viime marraskuussa. Korkein hallinto-oikeus (KHO) on pyytänyt EY:n tuomioistuimelta ennakkoratkaisua ns. Siilinin tapauksessa. Ratkaisua odotetaan aikaisintaan syksyllä.

Antti Siilin toi Saksasta henkilöauton, josta Helsingin tulli peri veroja yli 56 000 markkaa. Siilin valitti päätöksestä. Vatanen ennakoi, että EY:n tuomioistuin ei välttämättä puutu autoverotukseen kokonaisuutena Siilinin jutussa. Myös ulkoministeriön mukaan ei tiedetä varmasti, miten laajasti asiaan otetaan kantaa.

Vatanen kiisti populismin

Valtiovarainministeriö arvioi, että Vatasen kanteen taustalla ovat poliittiset tavoitteet. Vatanen torjuu epäilyt sanoen olevansa hämmästynyt ministeriön tulkinnasta.

-Kyse on kaikesta muusta kuin populismista. Joudun olemaan asiassa myös oman puolueeni valtiovarainministeriä (Sauli Niinistö) vastaan, Vatanen sanoo. Vatanen epäilee, että VM:n ja Tullihallituksen viranomaiset ovat mahdollisesti syyllistyneet virkavelvollisuutensa rikkomiseen.

Viranomaisten oli Vatasen mukaan pitänyt ns. lojaliteettivaatimuksen mukaan puuttua autoverotukseen EY-tuomioistuimen muiden autoveroa koskevien päätösten pohjalta.

-EU:n sisämarkkinat eivät tule koskaan toimimaan, jos kukin valtio soveltaa yhteisön sääntöjä haluamallaan tavalla, Vatanen sanoi. Vatasen mukaan autojen arvo putoaa todellisuudessa nopeammin kuin tullin soveltama 0,6 prosentin pudotus kuukaudessa. Asteikkoa käytetään, kun tuotavalle autolle lasketaan veroarvoa. Nikulalle on toimitettu myös VM:n vero-osaston vanhemman hallitussihteerin Heikki Kuitusen laatima selvitys autojen ikähyvityksestä.

Ministeriö vakuuttaa, että ikäporrastus kuvaa mahdollisimman objektiivisesti autojen arvon alentumista Suomessa. Ministeriö huomauttaa, että hyvitysasteikon pohjana käytetty tutkimus on salainen eikä sitä julkisteta liikesalaisuussyistä. Autojen hintojen vertailututkimuksen teki Suomen Autoalan Tietopalveluverkko Oy. VM:n mukaan esimerkiksi oikeuskanslerilla, eduskunnalla ja tuomioistuimilla on mahdollisuus tutustua siihen.

Komissio voi puuttua asiaan

Ulkoministeriö on varautunut siihen, että EU:n komissio voi aloittaa uuden rikkomusmenettelyn Suomea vastaan. EU:n komissio tutkii Suomen autoverotusta laajemmin kuin pelkästään tuontiautojen ikähyvityksen osalta. Komissio harkitsee valvontamenettelyn jatkamista tai uuden menettelyn aloittamista Suomea vastaan, lausunnossa ennakoidaan.

Komissio antoi Suomelle kesällä 1998 virallisen huomautuksen, joka koski mm. ikähyvitystä. Eduskunta muutti autoverotuksen ehtoja sen pohjalta vuonna 1999. Vatasen mukaan EY-tuomioistuimen keväinen Gomes-Valente-päätös osoitti, että Suomi ei edelleenkään noudata yhteisön lainsäädäntöä. Portugalilaisten tapauksessa EY-oikeus katsoi, että käytettyä tuontiautoa ei saa verottaa enempää kuin Suomessa rekisteröidyssä vastaavassa autossa on veroa jäljellä.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat