Kaikki hätänumeroon soittaneet kuulivat häiriköille tarkoitetun viestin – "Aiheuttamanne häiriön takia kuulette tämän"

Turhat puhelut kuormittavat hätäkeskusta 4:06
Video: Turhat puhelut kuormittavat hätäkeskusta muun muassa myrskyjen aikana.

Hätäpuheluissa oli viime tiistaina asetusvirhe, jonka johdosta koko Manner-Suomen hätäpuhelut ohjautuivat hetkellisesti häiriökäyttäytymisestä huomauttavan tiedotteen kautta hätäkeskuspäivystäjälle.

Hätäkeskuslaitoksen operatiivisen osaston johtaja Marko Nieminen kertoo MTV Uutisille, että tiistai-iltana yksittäisestä liittymästä tuli häirikköpuheluja siinä määrin, että kyseistä hätäkeskustoimintaa häiritsevää liittymää oltiin siirtämässä kulkeutumaan erillisen tiedotteen kautta hätänumeroon soitettaessa. 

Häiriköinyt liittymä siirrettiin nauhoitteelle illalla kello 22.30 aikaan. Noin kymmenen minuuttia tämän jälkeen Keravan hätäkeskuksen vuoromestari ilmoitti, että hätänumeroon soittavat kansalaiset ovat kertoneet kuulevansa nauhoitteen ennen puhelun yhdistymistä päivystäjälle. 

Tarkastuksessa huomattiin, että tallenne olikin siirtynyt kaikkien soittajien kuultavaksi inhimillisen asetusvirheen takia. Täten kaikki hätänumeroon soittaneet olivat joutuneet kuulemaan nauhoitteen. 

Nieminen kertoo, että virhe oli saatu korjattua heti havainnon jälkeen. Tarkkaa tietoa ei ole, kuinka moni soittaja on tarpeettomasti joutunut kuuntelemaan nauhoitteen ennen yhdistämistä hätäkeskuspäivystäjälle.

Ohessa kyseisen nauhoitteen sisältö:

”Hätäkeskustoimintaa kohtaan aiheuttamanne häiriön takia kuulette tämän tiedotteen. Mikäli olette kuitenkin hätätilanteessa, jatkakaa jonottamista. Toimintanne saattaa vaarantaa kiireellistä apua tarvitsevien avunsaannin. Rikoslain 38. luvussa on säädetty tietoliikenteen häirintä rangaistavaksi. Törkeästä tietoliikenteen häirinnästä säädetty ankarin rangaistus on neljä vuotta vankeutta. Hätänumero on tarkoitettu hädässä oleville tai kiireellistä apua tarvitseville.”

Tiedote toistetaan tallenteella ruotsiksi ja englanniksi. 

Tuhansia asiattomia soittoja vuoden aikana

Nieminen kertoo, että asiattomia ja ilkivaltaisia soittoja otettiin vastaan vuonna 2022 kaikkiaan 37 600. Näissä tapauksissa yksittäinen henkilö on saattanut soittaa lukuisia kertoja, jolloin asiaan voidaan joutua puuttumaan rajoitustoimin tai muulla tavoin. Kyseessä on voinut olla myös laite, joka on vikatilanteen johdosta tehnyt itsekseen soittoja hätänumeroon.

Laajempia häiritsevien laitteiden virhesoittoja tai varsinaista häiriköintiä, joissa joudutaan tekemään rajoittamistoimenpiteitä, tapahtuu useita kymmeniä kertoja vuosittain.

Jouduitko ongelmiin hätäkeskuspuhelusi kanssa? Voit kertoa tapauksestasi osoitteeseen uutiset@mtv.fi

Hätäkeskuksen toimintamalli häirintäpuheluissa:

Hätäkeskustoimintaa koskevan lain 13 §:n mukaan Hätäkeskuslaitoksella on häirintä- tai väärinkäytöstapauksissa oikeus laitoksen toiminnan ja hätäkeskuspalveluiden turvaamiseksi rajoittaa teknisin menetelmin vastaanotettujen ilmoitusten käsittelyä kohtuulliseksi ajaksi. Lain 13a §:n mukaan edellä mainitut soitot voidaan ohjata hätäpuhelujonoon tiedotteen kautta. 

 

Lain perusteluiden mukaan säännös koskee käytännössä ilkivaltaista toimintaa tai häirintätarkoituksessa luotavaa ruuhkatilannetta, mitkä estävät hätäkeskuspalvelujen antamisen ja vaarantavat väestön turvallisuuden. Edellä mainitun lisäksi on mahdollista, että hätäkeskustoimintaa häiritsee joku laite. Laite voi olla vikaantunut tai sitten laitteessa voi olla ominaisuus, joka tekee yhteydenottoja hätänumeroon laitteen haltijan tietämättä. Hätänumeron häirintä voi olla tahallista tai tahatonta. 

 

Toimenpiteet tapahtuvat Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen toimesta tai pyynnöstä. Näissä tilanteissa selvitetään ensin häiriön laajuus ja vaikutus hätäkeskuksista. Jos häiriö tai häirintä edellyttää toimenpiteitä, asiasta laaditaan erillinen päätös ja tehdään palvelupyyntö palveluntuottajan helpdeskille. Asiasta ilmoitetaan myös Kyberturvallisuuskeskukselle.

 

Häiritsevää laitetta ja liittymää tai häiriköintiä koskevia rajoittamistoimia on tehty vuoden 2023 aikana 33 kertaa tähän mennessä. Erilaiset rajoittamistoimet liittymää koskien tehdään aina ainoastaan kohtuulliseksi ajaksi (esim. seuraavaan aamuun asti). Tarvittaessa asia johtaa myös tutkintapyyntöön poliisille.

 

Lähde: Hätäkeskuslaitos

Lue myös:

    Uusimmat