Valmistaja määrittää lentokoneiden huoltovälit

Kaupallisessa ilmakuljetuksessa käytettävien ilma-alusten, kuten matkustajakoneiden, huoltovaatimukset määritellään jo niiden suunnittelu- ja tyyppihyväksyntävaiheessa.

Huoltovaatimukset hyväksytään kyseisen ilma-aluksen tyyppihyväksyntäviranomaisen toimesta siten jo ennen kaupalliseen liikenteeseen pääsyä.

Euroopassa lentoyhtiöiden konetyyppikohtaiset huolto-ohjelmat hyväksyy operaattorin hakemuksesta kansallinen ilmailuviranomainen, eli Suomessa Trafi. Käytännössä siis jokaisella konetyypillä on yksilöllinen huoltosuunnitelma.

Huoltovälit perustuvat pääsääntöisesti koneiden lentokertoihin ja lentotunteihin. Niiden lisäksi koneilla on määräaikaistarkastukset tietyin aikavälein.

– Kaupallisessa liikenteessä huollot perustuvat yleisesti valmistajan jo ilma-aluksen suunnitteluvaiheessa suorittamaan kartoitukseen, Trafin erityisasiantuntija Paavo Himmanen toteaa.

Euroopassa kansallinen viranomainen hyväksyy aina operaattorin hakemuksesta myös huolto-sopimukset. Suomessa esimerkiksi Finnair on ulkoistanut koneidensa huoltoja. Kaupallisessa ilmakuljetuksessa toimivien ilma-alusten huoltoja tekeville yhtiöille on tiukat hyväksyntä- ja laatuvaatimukset.

Lue myös:

    Uusimmat