Valmisruoka maistuu suomalaisille entistä paremmin

Kasvu keskittyy aikaisempaa enemmän pitkälle jalostettuihin ja sen vuoksi hinnakkaampiin valmisruokiin.

Valmisruoka maistuu suomalaisille entistä paremmin. Elintarviketeollisuusliiton mukaan valmisruokia myytiin viime vuonna noin 420 miljoonalla eurolla, missä oli noin viiden prosentin kasvu edelliseen vuoteen.

Eniten suosiotaan viime vuonna kasvattivat valmiit annoksina myytävät ateriat. Kovaa kasvua oli myös patongeissa ja leivissä, kun taas pizzat sekä piirakat ja pasteijat ovat markkinatutkimusyhtiö Nielsenin mukaan menettäneet suosiotaan.

Kärkipaikkoja valmisruokien listalla pitävät edelleen muun muassa maksa- ja makaronilaatikot, kiusaukset sekä lihapyörykät. Elintarviketeollisuusliiton mukaan valmisruokien suosion lisääntymiseen ovat vaikuttaneet muun muassa kuluttajien tarpeiden muuttuminen sekä itse ruokien laadun paraneminen.

Valmisruokien markkinajohtaja Suomessa on Saarioinen, jolla on yli 45 prosentin markkinaosuus. Sitä seuraavat Atria ja HK Ruokatalo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat