Valitukset nettihuijauksista lisääntyneet rajusti

Vain muutama klikkaus netissä, ja tarjoustuote tulee postissa kotiin. Paketista voi kuitenkin paljastua ikävä yllätys, tai ilmaisen näytteen kyljessä tulee muhkea lisälasku.

Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan nettihuijauksista tehdyt ilmoitukset ovat lisääntyneet rajusti verkkokaupan yleistyessä. Esimerkiksi netistä tilattuja henkilökohtaisia tuotteita, kuten laihdutusvalmisteita, koskevat valitukset ovat yli kymmenkertaistuneet Suomessa neljässä vuodessa. Myös valitukset netistä ostetuista lennoista ovat moninkertaistuneet.

-Nettihuijareiden määrä on jo niin valtava, etteivät viranomaiset pysty sitä hanskaamaan. Mutta jos kuluttaja tuntee huijareiden toimintamallit, välttyy petoksilta paremmin, sanoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Suomessa Kuluttajavirasto ja poliisi saavat yhä enemmän ilmoituksia tapauksista, joissa netistä ilmaisena tilattu näyte johtaakin kalliiseen kestotilaukseen. Yhä yleisempää on myös, että tilattu tuote onkin väärennös tai ei muuten vastaa lupauksia. Joskus tuote jää kokonaan saapumatta.

Poliisi on törmännyt tänä vuonna myös useisiin tapauksiin, joissa verkkopankeilta näyttävillä haittaohjelmilla kalastellaan pankkitunnuksia. Yllättäen vorot tyhjentävät tilin.

-Yksikin mainosbannerin klikkaus vaikka Facebookissa voi riittää siihen, että joudut huijauksen uhriksi. Pysähdy ja mieti hetki ennen kuin klikkaat, neuvoo rikoskomisario Jussi Hyysalo keskusrikospoliisista.

Aivan tuore huijaustapaus on Facebookissa kiertävä tarjous, jossa luvataan katteettomasti 1000 euron lahjakortti Citymarketiin. Yhteystietonsa antanutta saattaa odottaa esimerkiksi iso puhelinlasku.

"Olen lukenut sopimusehdot ja hyväksyn ne"

Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan suomalaisille on tyypillistä, että me emme lue nettikaupassa sopimusehtoja. Näin ollen saatamme tulla hyväksyneeksi täysin kohtuuttomia ehtoja kaupoille.

Kuluttajaviraston Peltosen mukaan huijarit käyttävät hyväkseen yleisimpiä käyttäytymismallejamme, kuten taipumusta uskoa hyvään.

-Uskomme usein myös olevamme vähän muita fiksumpia, joten meitä ei muka voi huijata. Meillä on myös halu luottaa auktoriteetteihin, joten uskottavat nettisivut tehoavat meihin.

Poliisin mukaan epäilysten on syytä herätä ainakin silloin, jos ostopäätös kannustetaan tekemään nopeasti, jos yrityksestä tai tuotteesta ei löydy kunnollisia tietoja, tai jos tarjous on hyvin edullinen.

Hyvä nyrkkisääntö on, että jos jokin vaikuttaa liian hyvältä tai hieman oudolta, se todennäköisesti on sitä.

Rahat ja kunnia

Lankaan menneen mahdollisuudet saada rahansa takaisin ovat heikot. Rikollisia on usein mahdoton jäljittää, koska toiminnot on jaettu eri maihin ja rahat kierrätetään monen mutkan kautta. Huijariyritykset myös vaihtavat nimiä, servereitä ja nettisivuja tiuhaan. Yksittäistapaus saattaa ratketa vasta, kun koko ketju paljastuu.

-Vaikka yksittäisen huijauksen arvo olisikin pieni, samanlaisia huijauksia saattaa olla maailmassa miljoonia. Näin niistä kertyy merkittävä rikoshyöty, Hyysalo sanoo.

Menetetyt rahat eivät ole ainoa asia, joka huijattua voi jäädä vaivaamaan. Peltosen mukaan petos voi jäädä kertomatta viranomaiselle, koska se koetaan häpeälliseksi.

-Huijatuksi tuleminen aiheuttaa meissä myös henkisiä vaurioita. Haksahtaminen voi olla rankka kokemus.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat