Vakuutushuijareissa on rikollisia sekä mattimeikäläisiä

Vakuutusyhtiöt näkevät monenlaisia huijausyrityksiä. Lääkärilaskujen korkea summa tai yöaikaan kolaroitu auto voivat herättää epäilyn vakuutuspetoksesta. 

Tyypillisimpiä vakuutushuijauksia

Plussaus. Yleisin huijaustapa on vahingon venyttäminen. Plussaukseen syyllistyy ajattelemattomuuttaan myös tavallinen vakuutuksenottaja. 

Ajoneuvovahingot. Kausiluonteiset väärinkäytösepäilyt ovat yleisiä. Keväällä tapahtuu paljon moottorikelkkaturmia, syksyllä taas lisääntyy moottoripyörävahingot.

Kännykkäpetokset. Kun uusi puhelinmalli saapuu markkinoille, asiakas tekaisee vahingon vanhalle kännykälleen, jotta vakuutusyhtiö korvaisi uuden puhelimen. Vakuutusyhtiöt ovat heränneet pieniinkin vahinkoihin tehostamalla korvaustoimintoja.  

Tulipalot. Tulipaloissa tuhoutuneista kiinteistöistä osa paljastuu tahallaan sytytetyksi, jotta niihin saataisiin korvaus vakuutusyhtiöltä.

Lähde: Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva 

Tavallisin vakuutuspetoksen muoto on suurennella tapahtunutta vahinkoa.

– Puhutaan niin sanotusta plussaamisesta. Jos esimerkiksi matkalaukku katoaa tai varastetaan, niin sieltä löytyykin yllättäen Bossin pukuja ja merkkivaatteita, kertoo yksikönpäällikkö Timo Jyrinjärvi vakuutusyhtiö Pohjolasta.

Petoksesta herää epäily, jos korvaushakemuksen tapahtumakuvauksessa on jotain erikoista.

– Jos esimerkiksi matkustajavahingoissa on todella korkeat sairaala- ja lääkärilaskut, silloin epäilyt heräävät. Kun tapausta selvitellään, voi käydä ilmi, ettei asianosainen ihminen ole siellä koskaan käynytkään tai käynti sairaalassa oli jotain ihan muuta kuin meille on kerrottu, Jyrinjärvi kuvailee.


Autopetokset yleisiä

Hämäriä korvaushakemuksia selvitetään hankkimalla lisätietoja sekä ulkopuolisilta että asianosaiselta itseltään. Usein kuitenkin epäselvätkin tapahtumat paljastuvat oikeiksi vahingoiksi.

– Valtaosalla tapauksista asiat menevät juuri niin kuin asiakas on ilmoittanut, Jyrinjärvi sanoo.

Autovahingot ovat vakuutusyhtiöille tuttuja. Yksikönpäällikkö Timo Jyrinjärvi vakuutusyhtiö Pohjolasta arvioi, että korvaushakemuksista miltei puolet liittyy ajoneuvoihin.

– Autovahingoissa on hieman yliedustettuina tuontiautot. Jos tuontiautoon on ilmennyt vikoja, niin niitä yritetään niin sanotusti myydä meille, koska auton korjaus voisi maksaa jopa tuhansia euroja.

– Sellaisia tapauksia on myös, että auto ilmoitetaan vakuutusyhtiölle varastetuksi, vaikka anastaminen on itse järjestetty. Auto on myös esimerkiksi työnnetty mäkeä alas puuhun, Jyrinjärvi luettelee.

Kymmeniä miljoonia euroja

Kansainvälisten tutkimusten mukaan 5-10% vakuutuskorvaushakemuksista on huijattuja. Euromäärällisesti se tarkoittaa jopa kymmeniä miljoonia.


Joka neljäs tuntee vakuutushuijarin

Vakuutushuijausten määrän on arvioitu olevan kaikista korvaushakemuksista noin 5-10 prosentin luokkaa.

– Valtaosa huijausyrityksistä menee varmaan läpi. Meillä tehdään sellaiset 45 000 vahinkoilmoitusta vuodessa, vakuutuspetokset ovat niistä kuitenkin aika pieni osa, Jyrinjärvi sanoo.

Vakuutushuijarista on vaikea muodostaa tarkkaa tekijäprofiilia. Huijarit eivät ole pelkästään ammattirikollisia, vaan mukaan mahtuu myös taviksia.

– Tavalliset mattimeikäläiset ovat alkaneet tehdä tekaistuja ilmoituksia. Tekijäprofiilin antaminen on erittäin vaikeaa. Vakuutushuijarit ovat niin ammattimaisia kuin satunnaisiakin tekijöitä, kertoo vahingontorjunta- ja turvallisuusjohtaja Risto Karhunen Finanssialan Keskusliitosta.

– Taloustutkimuksen vuonna 2012 teettämän vakuutustutkimuksen mukaan joka neljäs suomalainen tuntee henkilön, joka on huijannut vakuutusyhtiötä. Tätä taustaa vasten se vaikuttaisi olevan hyvin yleistä, Karhunen jatkaa.

Lue myös:

    Uusimmat