Väitös: Seikkailukasvatus auttaa häirikköä
Seikkailujen avulla oppimisesta on saatu hyviä kokemuksia erityisopetuksessa. Tuore väitöstutkimus osoittaa, että opetukselliset seikkailu- ja elämysretket lisäävät käytös- ja keskittymisongelmista kärsivän varhaisnuoren itsetuntoa, sosiaalisia taitoja, keskittymiskykyä ja itsehallintaa.
Kouluseikkailuilla oppilaat huomaavat, että elämä ei ole helppoa mutta siitä voi selviytyä. He tajuavat, että joidenkin asioiden eteen täytyy ponnistella. Onnistumisen kokemukset lisäävät oppilaan omanarvontunnetta. Tämä on tärkeää niille, joilla on ollut huonoja kokemuksia omassa elämässään, selvittää filosofian maisteri, kasvatustieteen lisensiaatti Seppo J. A. Karppinen. Hänen seikkailu- ja elämyspedagogiikkaa käsittelevä väitöstutkimuksensa tarkastetaan Oulun yliopistossa huomenna. Kyseessä on ensimmäinen aihetta käsittelevä väitöstyö Suomessa.
Seikkailua myös tavallisiin kouluihin
Karppinen toivoisi lisää seikkailullisuutta ja kokemusten avulla oppimista myös tavallisiin koululuokkiin, joissa tekeminen on vähentynyt taito- ja taideaineiden sekä liikuntatuntien hupenemisen myötä. Hänen mielestään koulujen kunnianhimoisten opetussuunnitelmien laatijat eivät ole vieläkään havahtuneet siihen, että yhä useammalla lapsella eivät sisäiset perusasiat kuten itsetunto ole kunnossa.
-Lapsi, jolla itsetunto on heikko, ei jaksa koululuokassa. Tulee häiriöitä, masennusta ja alisuoriutumista.
Karppisen väitöstutkimuksen kohteena oli peruskoulun ala-asteen yksi erityisopetuksen luokka, jossa opiskeli kuusi poikaa. Tutkimuksessaan hän havainnoi seikkailutapahtumia ja kirjasi oppilaiden kokemuksia yhden lukuvuoden ajalta.
Karppisen mukaan seikkailukasvatuksen perustana on tieto siitä, että ihmisellä on luontainen tarve pyrkiä tasapainoon. Luonnossa tapahtuvassa seikkailussa lapsen tasapainoa horjutetaan tietoisesti.
-Seikkailussa lapsi joutuu epätasapainoon siten, että hän joutuu ylittämään vaikkapa puron käyden avulla. Hänen on selvittävä tilanteesta käyttämällä omia kykyjään; henkisiä voimiaan, käsi- ja jalkavoimiaan. Ehkä toiset kaverit auttavat häntä, jolloin mukaan tulevat myös sosiaaliset taidot, Karppinen selvittää. Kun lapsi selviytyy kiperästä tilanteesta, hänen itseluottamuksensa kasvaa: häneltä löytyykin sellaisia kykyjä ja voimia, joita hän ei edes tiennyt itsellään olevan.
Arviointi tärkeää
Koulusta tehtävä seikkailuretki ei ole mikä tahansa piipahdus lähipöheikössä vaan tarkkaan etukäteen suunniteltu oppimistapahtuma, Karppinen tähdentää. Retkien haastavuutta lisätään vähitellen.
-Aloitimme kävelyretkistä puistossa, vähitellen lisäsimme retkiin erilaisia ongelmanratkaisutehtäviä, esimerkiksi kiipeilyjä. Siitä laajensimme seikkailuja lähimaastoon ja luontopoluille. Laskeuduimme tornista alas, kävimme pilkillä, Karppinen luettelee tutkimusryhmänsä toimintamalleja.
Karppisen mukaan loppuarviointi retken jälkeen on kuin piste iin päälle, jota ilman retken opetuksellinen osuus valuisi hiekkaan. Jälkiarvioinnissa käydään läpi muun muassa sitä, mitä retkellä tapahtui, miten oppilas siellä toimi, miten siellä toimittiin ryhmänä. Kokemuksista otetaan opiksi. Tavallisessa koululuokassa seikkailullisuutta voidaan Karppisen mukaan ujuttaa opetukseen esimerkiksi linturetkillä tai vuodenaikaan liittyvillä teemoilla. Tärkeää on, että seikkailut ovat säännönmukaisia ja että niiden antia ei jätetä pureksimatta yhdessä luokan kanssa.
Karppinen tietää, että seikkailujen järjestäminen on työlästä. Siksi hän pitääkin tärkeänä opettajien tiimityötä ja sitä, että koulut saisivat apua esimerkiksi kunnan sosiaali- ja nuorisotoimen työntekijöiltä. Hänen omassa tutkimusryhmässään pisimmille seikkailuretkille lähti mukaan myös nuoriso-ohjaaja.
(MTV3-STT)
Uusimmat
-
17:20
MTV seuraa: SM-liigan finaalit käyntiin – Tapparalta salamamaali!
-
17:11
Vihreiden Sofia Virta tuomitsee hallituksen leikkaustoimet MTV:n Uutisextrassa: "Nämä ratkaisut tulevat maksamaan myöhemmin enemmän"
-
17:05
"Meillä on kova nippu" – Aho ja Teräväinen iskevät NHL:ssä tutun vastustajan kimppuun
-
17:03
Jasmin-tytär kuittailee äidilleen Minttu Murphy-Kaulaselle lirkuttelusta
-
17:02
Therese Johaugin kuviot uusiksi – poliisi puuttui peliin Norjassa
-
16:59
EK14: Vastaisku MM-rallin kutkuttavassa voittotaistossa! Johtopaikka vaihtui taas – MTV seuraa
-
16:59
Vilkaisu näytölle riitti – asiantuntija näki Duplantisin hirmuisen ME-vireen: "Ammuttiin isolla tykillä"
-
16:41
Israel sanoo ampuneensa 10 taistelijaa pakolaisleirin ympäristössä Länsirannalla
-
16:38
"Lastensuojelulapsista on tehty heittopusseja" – pahimmillaan yksi lapsi kiertää kymmeniä laitoksia ympäri maata
-
16:35
Kirja-arvio: Pippuri, nolla ja buddha – Intia maailman kulttuurihistoriassa
-
16:32
Hamas-johtaja ja Turkin presidentti aloittivat tapaamisensa
-
16:26
Suomelle tylyä kyytiä Kanadalta MM-kenraalissa
-
16:21
Prinssi Alexander 8 vuotta! Vanhemmat Carl Philip ja Sofia jakoivat ihastuttavan kuvan
-
16:17
Jättijoukko dopingista kärynneitä kiinalaisia pääsi kuin koira veräjästä – olympiamitaleja tuli
-
15:58
Linjaus viemäristä alas? KHL-tähti vihjaa tulevansa jääkiekon MM-kisoihin
-
15:52
Opiskelijajärjestöt tyrmäävät koulutuksen maksuttomuuteen suunnitellut toimet – näin kommentoi opetusministeri
-
15:48
Älä anna takatalven hämätä: UV-säteilyltä kannattaa suojautua jo huhtikuussa – pilviselläkin säällä
-
15:42
Armand Duplantisilla poikkeuksellinen valmistautuminen ennen huimaa ME-hyppyä: "Ihan mustaa"
-
15:32
Motivaatio on vessapaperia eikä sitä pidä odotella, sanoo Fatima Witick: "Jos kävelee kymmenen minuuttia päivässä, se on 60 tuntia vuodessa"
-
15:32
Hallituksen leikkaukset vertautuvat lamavuosien toimiin, mutta romuttavatko ne koko hyvinvointiyhteiskunnan? Tutkija vastaa
-
Lataa lisää