Väitös: Ruotsia opetetaan väärässä järjestyksessä

Turun yliopiston tuoreen väitöstutkimuksen mukaan ruotsin kielioppia opetetaan Suomessa väärässä järjestyksessä.

Ensi viikon perjantaina väittelevä Eeva-Liisa Nyqvist osoittaa tutkimuksessaan, että peruskoulujen oppimateriaalien tavanomainen opetusjärjestys ei noudata luonnollista oppimisjärjestystä. Se saattaa hänen mukaansa olla haitallista oppijoiden motivaatiolle.

Suomenkieliset ruotsinoppijat oppivat ruotsin substantiivien muodot tietyssä loogisessa järjestyksessä. He omaksuvat ensin substantiivien muodot, jotka eivät sisällä päätteitä tai artikkeleita, kuten åka buss tai min bok. Seuraavaksi omaksutaan yksikön määräinen muoto bussen tai boken. Vasta viimeisenä opitaan yksikön epämääräinen muoto (en buss, en bok) ja monikon määräinen muoto (bussarna, böckerna).

Tästä huolimatta yksikön epämääräinen muoto tulee opetuksessa ennen määräistä.

Nyqvistin mukaan oppimateriaalien tulisi perustua enemmän todelliseen kielenkäyttöön.

– Yksikön määräinen muoto on oikeassa elämässä yleisempi kuin epämääräinen muoto, sillä ihmisten kommunikaatio pyöriin usein tuttujen asioiden ympärillä.

Määräisyyttä pitäisi Nyqvistin mielestä käsitellä opetuksessa kaiken kaikkiaan enemmän. Yleinen ohje on, että määräistä muotoa käytetään, kun asia mainitaan toisen kerran.

– Tämä on totta, mutta käytännössä on harvinaista toistaa samaa substantiivia monta kertaa. Todellisuudessahan määräistä muotoa käytetään useimmiten silloin, kun puhutaan jostain yleisesti tunnetusta tai juuri tähän hetkeen tiiviisti liittyvästä asiasta, Nyqvist perustelee.

(MTV3)

Oikaisu: Jutussa kerrottiin alunperin, että Nyqvist väittelisi aiheesta huomenna. Oikea ajankohta on ensi viikon perjantai. Lisäksi sana böckerna oli kirjoitettu väärin. Toimitus pahoittelee virheitä.

Lue myös:

    Uusimmat