Väitös: Koulu aiheuttaa oppimisvaikeuksia

Suomalainen koulujärjestelmä aiheuttaa oppimis- ja osallistumisvaikeuksia, päätellään tuoreessa väitöstutkimuksessa.

– Kouluissa vähätellään ja alistetaan oppilasta. Oppilaat pelkäävät, ja huomio menee häpeän välttämiseen. Huomion pitäisi keskittyä oivaltamisen iloon, tutkija Erja Kautto-Knape sanoo.

Jyväskylän yliopistossa äskettäin tarkastetussa väitöksessä ilmeni myös, että suomalaiskouluissa arvioidaan liikaa oppilasta hänen temperamenttinsa ja oppimisnopeutensa kautta.

Tutkijan mukaan opettajat keskittyvät liikaa opetussuunnitelman noudattamiseen. Heidän pitäisi keskittyä oppilaisiin yksilöinä. Palautteen ei pitäisi perustua puutteisiin ja virheisiin, vaan onnistumiseen, Kautto-Knape kertoo.

Väitöksen mukaan oppimisen ja osallistumisen ongelmat vähenisivät, jos kouluissa opittaisiin puuttumaan luokan negatiiviseen ilmapiiriin.

– Ehkä emme osaa vielä opettajankoulutuksessakaan korostaa tätä asiaa, Kautto-Knape pohtii.

Väitöskirja perustuu etnografiseen aineistoon ja oppilaiden haastatteluihin.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat