Väitös: Kaksikielisyys saa näkyä koulussa

Huomenna Åbo Akademissa tarkastettava väitöskirja kehottaa ruotsinkielisiä kouluja hyödyntämään oppitunneilla myös suomenkieltä. Pelko ruotsinkielen heikentyvästä asemasta on väitöstutkijan mukaan turha.

Kaksikielisyys saa näkyä ja kuulua ruotsinkielisissä kouluissa, kannustaa Anna Slotte-Lüttge tuoreessa väitöksessään. Hänen mukaansa suomen kieltä ei pitäisi nähdä suurena uhkana opinahjoissa, joissa puhutaan ruotsia.

- Opettaja voisi kysyä joskus oppilaalta mitä tietty käsite tai ilmaisu on suomeksi. Esimerkiksi suomen- ja ruotsinkielisten sanontojen vertailu on hyödyllistä. Olemme turhaan huolissamme siitä, että suomen kieli saa liian vahvan jalansijan, sanoo Slotte-Lüttge.

Väitöstutkijan mielestä olisi myös toivottavaa, että kun oppilas käyttää suomalaista ilmausta, opettaja sanoisi heti vastaavan ruotsinkielisen ilmaisun. Tällä tavoin opettaja osoittaa ymmärtävänsä, mitä oppilas sanoi ja samalla koko luokalla on mahdollisuus oppia uusi sana.

Slotte-Lüttge havaitsi tutkimuksessaan myös sen, että osa oppilaista haluaa pitää tunnit täysin ruotsinkielisinä. Ruotsinkielen vaaliminen oppitunneilla ei siis aina jää vain opettajan tehtäväksi.

Väitöstään varten Slotte-Lüttge kuunteli kaksikielisten oppilaiden ja opettajien luokkahuonekeskusteluja ruotsinkielisissä kouluissa. Hän keräsi aineistonsa kolmen viikon aikana Etelä-Suomen ruotsinkielisissä kouluissa luokilla 1-3.

Väitös tarkastetaan Åbo Akademin kasvatustieteellisessä tiedekunnassa Vaasassa huomenna.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat