Vain noin neljännes Suomen lentokentistä on kannattavia

Lentokenttiin kohdennetut miljoonainvestoinnit jäävät usein vaille taloudellista katetta. Näin ainakin, jos hyötyä katsotaan pelkästään kenttäverkkoa pyörittävän Finavian silmin.

Kittilän kentän uutta osaa vihkinyt Finavian pääjohtaja Samuli Haapasalo laski, että Suomen 22 siviililiikenteen kentästä vain viisi on kannattavia; Helsinki-Vantaa, Oulu, Turku, Kuopio sekä Rovaniemi juuri ja juuri. Tampere ja Vaasa ovat hieman riman alapuolella.

Esimerkiksi Kittilä noin 240000 matkustajan vuosiliikenteellään on edelleen selvästi kannattamaton. Noin 18 miljoonan euron jälleenrakennus- ja laajennusinvestoinnin toivotaan nostavan matkustajien pääluvun yli 300:000:n, jolloin kenttäkin kipuaisi tuottavan puolelle.

Osa kenttäinvestoinneista onkin Kittilän tapaan paljolti uskoa tulevaisuuteen tai sitten vain verkoston jonkin pisteen pitämistä hengissä.

-Meillä on takana hyvä vuosi. Yli 30 miljoonan euron tulos tarkoittaa sitä, että kaavailtujen investointien rahoitus on turvattu, Haapasalo sanoi.

Hän kuitenkin myönsi, että kannattamattomat kentät syövät tulosta reilut kymmenen miljoonaa euroa. Finavian liikevaihto on noin 300 miljoonaa euroa.

Kaikki nykyiset kentät säilyvät

Haapasalon mielestä kenttäverkkoa on ajateltava kokonaisuutena ja mietittävä esimerkiksi kannattamattomien osien osuutta Helsinki-Vantaalle ohjautuvassa syöttöliikenteessä. Hän muistutti myös siitä, millainen merkitys etenkin pohjoisen kentillä on muille elinkeinoille ja etenkin matkailulle.

Se tarkoittaa Finavian laskelmissa myös sitä, että kaikki kentät pysyvät hengissä, mikäli niillä on säännöllistä reittiliikennettä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat