Vain harva ennakoi liukkaita kelejä – viivyttely ei tuo säästöä

Kulumista pelätään turhaan 1:48

Viivyttely talvirenkaiden vaihdossa ei tuo säästöjä. Nastojen kulumista pelätään turvallisuuden kustannuksella.

Asiantuntija muistuttaa, että parhaat renkaat on syytä olla alla, kun mustaa jäätä syntyy ensimmäisen kerran.

- Musta jää ei tuo vielä jonoja renkaanvaihtoon, mutta ensimmäinen lumi tuo, tietää joensuulainen korjaamoyrittäjä Juhani Juutilainen.

Ennakointi kannattaa

Liian harva ennakoi liukkaita kelejä, vaikka siitä olisi monenlaista hyötyä. Jonojen välttämisen lisäksi ennakointi on halpa henkivakuutus.

Huoltopalvelut Juutilaisen halleissa renkaanvaihtoruletti käynnistyi alkuviikosta vielä verkkaisesti. Mutterinväännin rallattaa tasaisesti, mutta suuri rysäys on tulossa.

- Säätiedot ovat nykyisin niin tarkkoja, että osaamme varautua. Siirrämme ruuhkahuippuihin varattuja ei-kiireellisiä huoltoja.

Kylmä ja märkä ei kuluta

Keväällä ajetaan yleisesti jopa viikkoja nastoilla kuivalla asfaltilla, mutta syksyllä pihdataan viimeiseen asti kunnes lumi on maassa. Syyksi paljastuu usein nastojen säästäminen ja pelko kulumisesta.

- Talvirengas on tehty kylmiin olosuhteisiin, mutta kun nyt lähestytään lokakuun puoliväliä tien lämpötila on jo hyvin alhainen. Se ei muuta sitä tilannetta tästä eteenpäin juurikaan sen kuluman suuruudessa, vaikka vähän ennakoi, Juutilainen neuvoo.

Moni viivyttelijä uskoo säästävänsä nimenomaan nastoja. Ajatellaan, että nehän kuluvat kun sellainen ropinakin kuuluu.

- Just näin, kyllä nasta kuluu, mutta se kuluu samassa suhteessa kuin se kulutuspinta. Se pistovoima säilyy siinä suurin piirtein samanlaisena renkaan käyttöiän.

Ajotyyli ratkaisee

Nastat eivät tietenkään kestä mukana kolmen millimetrin kulutuspintaan saakka, jos kuskin ajotyyli on raju.

- Kovat vedot ja jarrutukset kuluttavat nastoja.

Juutilainen muistuttaa, että ainakin Etelä- ja Keski-Suomessa lähes koko talvi ajetaan sulalla tiellä. Ajoradalla voi olla pieni jääkerros, mutta asfaltti kuitenkin pääosin näkyy.

- Toki lumella ja jäällä kuluminen vähentyy, mutta silloin on jo muutenkin aika hyvä pito. Paras pito tarvitaan ensimmäisillä liukkailla.

Asiantuntija muistuttaa vielä kitkarenkaiden käyttäjiä renkaita kuluttavasta kesäajosta.

- Kitkarenkaan kumiseosta ei ole suunniteltu lämpimään.

Lue myös:

    Uusimmat