Vähittäiskaupan kasvuennustetta korjattiin ylöspäin

Talousnäkymien synkentyminen ei vielä näy vähittäiskaupassa, jonka kasvu on tammi-elokuussa jatkunut 5,5 prosentin vauhtia. Myynnin kehitys on ollut jopa odotettua parempaa, sillä Kaupan keskusliitto KKL on nostanut arviotaan koko tämän vuoden myynnin kasvusta 4,5 prosenttiin. Lukema on puoli prosenttiyksikköä parempi kuin mitä kesäkuussa odotettiin.

-Olemme varmaan ainoa taho Suomessa, joka on joutunut rukkaamaan ennustetta ylöspäin, KKL:n toimitusjohtaja Guy Wires sanoo.

Kaupan hyvää menoa pitävät yllä kuluttajien reaalisen ostovoiman neljän prosentin kasvu sekä se, että maailmalta kantautuvat huonot uutiset eivät vielä alkuvuoden aikana pahemmin horjuttaneet kuluttajien uskoa oman talouden kehitykseen. Joulukauppa saa lisäksi hyvän piristysruiskeen poikkeuksellisen mittavista 6,8 miljardin markan veronpalautuksista, jotka maksetaan joulukuun alussa, KKL:n puheenjohtaja vuorineuvos Jere Lahti laskee.

Tukkukaupan myynti kasvoi tammi-elokuussa 3,2 prosenttia ja koko vuoden kasvun ennakoidaan asettuvan 3,0 prosentin vaiheille. Sekä tukkukaupan että vähittäiskaupan luvuista puuttuu autokauppa, jonka myynnin odotetaan edelleen vähenevän 3-5 prosenttia. Autonostohaluja hillitsee odotus autoverotuksen laskusta.

Tiedossa yhdeksäs kasvuvuosi


Ensi vuodelle KKL odottaa vähittäiskauppaan 3,5 prosentin ja tukkukauppaan 3,0 prosentin kasvua, joten luvassa olisi kaupalle jo yhdeksäs peräkkäinen kasvuvuosi. Juuri nyt ennusteiden teko on kuitenkin poikkeuksellisen vaativaa puuhaa, Lahti myönsi.

Kuluttajien ostovoiman arvioidaan ensi vuonna kasvavan noin kolme prosenttia, mutta lähipiiristä kantautuvat uutiset irtisanomisista ja lomautuksista saattavat vähentää ostohaluja. Myös Yhdysvaltain terrori-iskuja seuranneen kriisin pitkittyminen lisäisi epävarmuutta.

Syyskuussa New Yorkiin tehdyt terrori-iskut näkyivät selvästi tavarataloissa, joissa kauppa kävi heti iskujen jälkeen ja vielä seuraavalla viikollakin selvästi tavallista hiljaisemmin.

-Kuluttajat pysyivät pari-kolme päivää tiiviisti televisioiden äärellä, Wires arvelee.

Tammikuussa kauppa varautuu myynnin pieneen notkahtamiseen, kun kuluttajat totuttelevat eurokäteisen käyttöön. Toisaalta joulukuun lopussa kauppa saattaa vastaavasti kiihtyä, jos kansalaiset kantavat viimeisiä markkojaan kaupan tiskille.

Päivittäistavarat käyvät kaupaksi


Tänä vuoden alkupuoli on mennyt ennakoitua paremmin varsinkin päivittäistavarakaupassa, jonka markkamääräisen myynnin kasvu on kesän aikana vielä jonkin verran nopeutunut. Suurin osa 6,3 prosentin kasvusta selittyy KKL:n mukaan hintatason nousulla, mutta myös myynnin volyymi on kasvanut 1,5 prosenttia.

Lahden mukaan kauppa ei ole nostanut omia katteitaan, vaan liha- ja maitotuotteiden kallistuminen menee valmistajien piikkiin. Lisäksi elintarvikkeisiin käytetyn markkamäärän kasvua saattaa selittää se, että kuluttajat ostavat entistä laadukkaampia ja samalla kalliimpia tuotteita.
Pienten, alle 400 neliön myymälöiden myynti taas on kasvanut selvästi, kun ne saavat pitää ovensa auki myös sunnuntaisin.

Kulutustavarakaupan puolella on isoja toimialakohtaisia eroja. Apteekeilla ja optikkoliikkeillä menee edelleen hyvin, mutta kodintekniikan myynti on laskenut, kun digi-TV:n tuloon liittyvä hämmennys on tiputtanut televisioiden myyntiä. Myös rauta- ja sisustuskaupan kasvu on hiipumassa.

Teknisen kaupan myynnin kasvu on hidastunut selvästi teollisuuden vientinäkymien hiipuessa. Lahden mukaan kauppa näyttää tänä vuonna pystyvän lisäämään työvoimaansa odotetusti eli noin 5000 henkilöllä. Tammi-elokuussa kauppa työllisti keskimäärin 282 000 henkilöä eli 3000 viime vuotta enemmän, ja syyskauden aikana uusia työpaikkoja on tullut lisää uusien isojen kauppakeskustenavaamisen vuoksi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat