Vaativa potilas monen lääkärin kauhu

Omaa hoitosuunnitelmaansa ja lääketarvettaan vastaanotolla luennoiva potilas ei ole kaikkien lääkäreiden mieleen. Kaksi viidestä lääkäristä on sitä mieltä, ettei potilailla ole riittävää asiantuntemusta hoitopäätösten tekoon.

Lääkäri kohtaa vastaanotollaan yhä useammin vaativan potilaan, jolla on heti tullessaan valmis kanta haluamastaan lääkkeestä tai hoidosta. Joka viides lääkäri kokee tilanteen myönteisenä, mutta kaksi viidestä vierastaa tällaista potilasta.

Yhteiskuntatieteiden maisteri Hanna Toiviainen on selvittänyt väitöstutkimuksessaan lääkäreiden suhtautumista potilaisiin kuluttajina.

Tutkimuksen mukaan monet lääkärit suhtautuvat potilaisiin kuluttajina varauksellisesti. Heidän mielestään potilailla ei ole riittävää asiantuntemusta hoitopäätösten tekoon.

Palvelujen kaupallistuminen on kuitenkin muuttanut myös lääkärintyöhön liittyviä odotuksia, ja yhä useampi potilas toivoo hoitosuhteessa entistä tasavertaisempaa asemaa.

Käsitys potilaasta kuluttajana on saanut alkunsa kuluttajaliikkeestä, ja lähtökohtana on ollut potilaiden suojelu ja oikeudet. Lääkärit eivät ole kuitenkaan innostuneet ajatuksesta, että kuluttajaliikkeet jakaisivat tietoa hoitokäytännöistä. He suhtautuvat kielteisesti myös reseptilääkkeiden yleisömainontaan, ja monet myös ylipäätään lääketiedon jakamiseen väestölle.

Lääketeollisuus yritti vuosituhannen alussa ajaa reseptilääkkeiden yleisömainonnan sallimista EU:ssa. Nyt tilanne on tullut ajankohtaiseksi uudelleen. Myös kaupallisten geenitestien yleisöön kohdistuvasta mainonnasta käydään kriittistä keskustelua. Toiviaisen väitöstutkimus tarkastetaan perjantaina Helsingin yliopistossa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat