Vaatekauppa kukoistaa lamasta piittaamatta

Vaate- ja jalkinekaupan alkuvuoden myyntiluvut ovat olleet hienoinen yllätys, sillä veikattua notkahdusta ei tullutkaan.

Vaatekaupan arvo säilyi tammi-helmikuussa viime vuoden tasolla. Jalkinekauppa supistui 6 prosenttia. Myynnin kehitys oli kuluttajien pelkoja ruokkivassa taloustilanteessa odotuksia parempi.

Suomalaiset ovat ostaneet alkuvuonna erityisesti urheilu- ja vapaa-ajanvaatteita. Urheiluvaatekauppojen ja markettien urheiluosastojen vaatemyynti kasvoi tammi-helmikuussa 10,6 prosenttia. Ilmiö tuli tutuksi 90-luvun alkuvuosina. Silloinkin taantumassa kuluttajat suosivat nimenomaan urheilu- ja vapaa-ajan vaatteita.

- Ostovoiman ja kotimaisen kysynnän ylläpitäminen olisi nyt erityisen tärkeää. Vaatekauppa reagoi hyvin herkästi kotitalouksien käytettävissä oleviin tuloihin, sanoo toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Tekstiili- ja muotialoista (TMA).

Epävarmat ajat vaatekaupoissa alkoivat jo viime vuoden keväällä. Vaatekaupan odotuksia myönteisempi kehitys voi olla yksi merkki talouden elpymisestä, arvioidaan TMA:ssa.

TMA:n jäsenyritykset edustavat noin 86% vaate- ja jalkinekaupasta ja yli 90% urheiluvaate- ja -jalkinekaupasta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat